Jesienne trendy. Wykorzystaj je w storytellingu swojej marki!
Jesień to dla wielu osób wyjątkowo nostalgiczny czas, który kojarzy się z pięknymi kolorami i długimi wieczorami spędzanymi pod kocem, z kubkiem gorącej herbaty w dłoniach. Ta pora roku mocno różni się od lata, kiedy klienci wolą przebywać na świeżym powietrzu. Wykorzystaj tę zmianę, by wpłynąć na odbiorców i uatrakcyjnić opowieść swojej marki, wplatając w nią inspiracje z otaczającego świata. Jesienne trendy – nostalgiczne powroty, ciepło, przytulność, a także mroczniejsze motywy związane z Halloween – doskonale nadają się do stworzenia historii, które zbliżą Cię do klientów. Jakie elementy warto włączyć do storytellingu, by wzbudzić autentyczne emocje i budować trwalsze relacje z odbiorcami? Sprawdź!
Jesień w e-commerce – najważniejsze informacje
Sezon jesienny to bardzo ważny okres dla e-commerce. Dlaczego? Ponieważ większość sklepów internetowych odnotowuje wtedy wzrosty sprzedaży: klienci wracają z urlopów, są wypoczęci, pełni zapału, chętni do działania. Kupujący chętnie nabywają sezonowe produkty, które kojarzą się z jesiennym klimatem, celebrując w ten sposób nadejście nowej pory roku. Większe zainteresowanie ofertą odnotowują szczególnie biznesy działające w branży modowej: konsumenci ochoczo sięgają po towary z odświeżonego asortymentu (swetry, okrycia wierzchnie, długie spodnie, zabudowane bluzki itd.). Zamiłowanie do jesiennej atmosfery można wykorzystać na różne sposoby: zmieniając nieco wygląd strony internetowej (wprowadzając odpowiednią paletę kolorystyczną, nieco zmodyfikowane logo, inne grafiki czy nawet fonty) i sposób komunikacji (częste nawiązania do trendów i rytuałów jesiennych), a także organizując kampanie reklamowe związane z wydarzeniami towarzyszącymi nowemu sezonowi (Halloween, Black Friday, Cyber Monday) i samą jesienią (ochłodzenie, moda na konkretne kolory, fasony, materiały).
Czym jest storytelling marki i jak wpływa na klientów?
Ludzie uwielbiają ciekawe, angażujące historie – tak zawsze było, jest i będzie. Właśnie dlatego storytelling, który opiera się na tworzeniu opowieści, cieszy się tak dużą popularnością. Z tym pojęciem wiąże się marketing narracyjny, czyli strategia promocyjna wykorzystująca opowiadanie historii do budowania wizerunku marki. Głównym zadaniem storytellingu jest wzbudzanie w odbiorcach różnych emocji, dzięki czemu łatwiej im utożsamić się z daną marką. Bardzo dobrze postrzegane są historie przybliżające wartości firmy, jej misję, historię, pracowników. Storytelling powinien wzruszać, jednak trzeba uważać, by nie przesadzić – zbyt ckliwe historie kojarzą się niektórym negatywnie i mogą zostać uznane za nieautentyczne. Wiele zależy od konkretnej grupy odbiorczej.
Jesienny storytelling w social mediach i na stronie
Jesień stanowi idealne tło dla angażującego, emocjonalnego storytellingu w mediach społecznościowych i w sklepie internetowym. Postaraj się stworzyć opowieść, która przybliży odbiorców do Twojej marki. Jak to zrobić? Zaplanuj na Facebooku i Instagramie serię postów wyraźnie nawiązujących do jesiennych trendów – mogą zawierać gry słowne i modne wyrażenia (np. „jesieniara”), odniesienia do popkultury (np. do popularnych książek czy filmów), atrakcyjne CTA (np. „Usiądź wygodnie z kubkiem pysznej herbaty/ciepłego kakao i zobacz, co mamy do zaoferowania”), a także emojis kojarzące się z jesienią. Posty powinny zostać opatrzone odpowiednią grafiką czy zdjęciami. Warto także publikować na Instagramie jesienne reelsy i stories (np. pokazujące produkty w otoczeniu odpowiednich akcesoriów i rekwizytów), a na TikToku – jesienne filmiki. Jeżeli prowadzisz bloga i/lub newslettera, w swoich treściach staraj się nawiązywać do tej pory roku.
Kampanie promocyjne na Halloween
Halloween, mimo że jest typowo amerykańskim świętem, również w Polsce budzi mnóstwo emocji. Wielu klientów uwielbia mroczny klimat, który mu towarzyszy, i chętnie kupuje wszelkiego rodzaju akcesoria, dekoracje i inne produkty nawiązujące do tego wydarzenia. Atmosfera halloweenowa jest podgrzewana już od końca września, a Ty możesz to wykorzystać w jesiennym storytellingu oraz w październikowej kampanii reklamowej. Z okazji Halloween zorganizuj promocję z nutką horroru – zaproponuj swoim klientom średnie wyprzedaże, czyli obniżki w wysokości 15-30%. Mogą trwać przez cały czwartek 31 października lub objąć cały weekend. Kampanię zaplanuj wcześniej: najlepiej 14 dni przed.
Krótkie podsumowanie – jesienne trendy w Twoim sklepie internetowym
Jesienna atmosfera w sklepie internetowym pozwoli przyciągnąć uwagę klientów i zwiększyć ich zaangażowanie. Jeżeli sprzedajesz sezonowe produkty, to właśnie one powinny teraz dominować w asortymencie. Kluczowe jest także dostosowanie designu strony do obecnej pory roku – ciepłe, jesienne barwy i przytulny klimat pomogą wzmocnić wrażenia zakupowe. Promuj ofertę za pomocą storytellingu, nawiązując do trendów i inspiracji związanych z jesienią. Pamiętaj też o zbliżających się wydarzeniach, takich jak Halloween czy Black Friday, i odpowiednio wcześniej zaplanuj kampanie reklamowe.