Nie czekaj do ostatniej chwili! Jak już teraz przygotować swój sklep na Black Friday?

23/10/2024

Black Friday, czyli prawdziwe święto zakupów, zbliża się wielkimi krokami. Zanim się obejrzysz, do Czarnego Piątku pozostanie bardzo mało czasu – upewnij się, że Twój sklep internetowy będzie już wtedy gotowy na najważniejsze wydarzenie w handlu! Sukces podczas Black Friday nie przychodzi sam: jest wynikiem starannie zaplanowanej strategii (o czym wspominałem w poprzednim tekście), a także odpowiedniego przygotowania: od strony technicznej i „ludzkiej”. Co dokładnie mam na myśli? Sprawdź!

Materiały graficzne – bannery reklamowe i pop-upy na Black Friday

Jednym z kluczowych elementów udanej kampanii marketingowej są materiały graficzne, wśród których prym wiodą bannery reklamowe. Trudno wyobrazić sobie działania reklamowe bez takich bannerów – pomagają one zwiększyć ruch na stronie, przyciągnąć klientów i wzmocnić sprzedaż. Ogromne znaczenie mają tutaj kolory: z Black Friday kojarzą się przede wszystkim czerń i czerwień, mocne i kontrastowe barwy. Można również dodać do grafik żółć i pomarańcz. Na bannerach reklamowych nie powinno zabraknąć także dużych, czytelnych komunikatów – chodzi o to, by od razu przekazywać najważniejsze informacje (przede wszystkim wysokość zniżki) i zawrzeć motywujące CTA (wezwanie do działania). Warto wybierać łatwe do odczytania fonty, które natychmiast przyciągają wzrok. Unikaj nadmiaru tekstu – klarowność to podstawa. Twoje bannery powinny znaleźć się zarówno na stronie głównej sklepu internetowego, jak i w mediach społecznościowych czy w newsletterach. Możesz postawić również na wyskakujące okna pop-up, czyli zaciemniające resztę strony komunikaty graficzne, pojawiające się nie wcześniej niż po 10 sekundach od wejścia na stronę.

Czarny Piątek już niedługo. Jak przygotować e-sklep od strony technicznej?

Podczas Black Friday ruch w większości sklepów internetowych znacznie się zwiększa (nawet kilkukrotnie), dlatego musisz się upewnić, że Twój serwer jest w stanie to udźwignąć. Dla klientów nie ma nic gorszego niż zbyt wolno ładująca się strona, wyskakujące błędy czy treści, które się nie wczytują. Jeżeli napotkają na takie problemy, mogą szybko porzucić Twój sklep i już nigdy do niego nie wrócić, a co gorsza – wybrać konkurencję. Co zrobić, by nie doprowadzić do takiej sytuacji? Zadbaj o szybkie łącze o dużej przepustowości (w tym celu skontaktuj się z dostawcą hostingu), przeprowadź też testy wydajnościowe, aby sprawdzić, jak serwer radzi sobie ze wzmożoną aktywnością na stronie. Warto również rozważyć przetwarzanie w chmurze, które pozwala na automatyczne dostosowanie zasobów do natężenia ruchu. Aby zwiększyć szybkość ładowania witryny, możesz też skompresować obrazy bez utraty jakości i używać formatu WebP, by zmniejszyć ich wagę. Zastosuj technikę lazy loading, aby obrazy i zasoby ładowały się stopniowo, co przyspieszy działanie strony.

Przed Black Friday zadbaj o logistykę i stany magazynowe

Czy wiesz, jak ważne jest odpowiednie przygotowanie logistyczne i efektywne zarządzanie stanami magazynowymi, a zwłaszcza przed takim wydarzeniem, jak Black Friday? Jeżeli nie zatroszczysz się o zaplecze operacyjne, nawet najlepsze promocje mogą przynieść więcej kłopotów niż zysków. Sprawdź, jakie produkty sprzedawały się najlepiej w poprzednich latach oraz jakie trendy sprzedażowe dominowały podczas zeszłorocznego Czarnego Piątku. Te dane pomogą Ci oszacować, które towary będą cieszyły się największym zainteresowaniem. Możesz również zautomatyzować zarządzenie stanami magazynowymi i zainwestować w system ERP, czyli oprogramowanie do kompleksowego kierowania przedsiębiorstwem. Skonfiguruj automatyczne powiadomienia o małej liczbie produktów, aby na bieżąco uzupełniać zapasy i unikać sytuacji, w której klienci próbują kupić wyprzedane towary. Jeśli przewidujesz znaczący wzrost liczby zamówień, rozważ zatrudnienie dodatkowych pracowników na czas Black Friday – więcej rąk do pracy to szybsze pakowanie i szybsza wysyłka. Współpracuj z kilkoma firmami kurierskimi, aby mieć alternatywę w przypadku opóźnień lub przeciążenia jednego dostawcy. Oferuj też różne formy dostawy.

Zwiększone bezpieczeństwo w sklepie internetowym

Konsumenci zawsze oczekują szybkich, przyjemnych, bezproblemowych zakupów. Obowiązkiem każdego właściciela sklepu internetowego jest zadbanie o bezpieczeństwo swoich klientów – zawsze, nie tylko podczas Czarnego Piątku. Wiadomo jednak, że Black Friday towarzyszy zwiększona aktywność cyberprzestępców, polujących na luki w zabezpieczeniach. Regularne aktualizacje oprogramowania to podstawa ochrony przed atakami hakerów – upewnij się, że korzystasz z najnowszej wersji systemu zarządzania treścią. Wszystkie wtyczki, moduły i rozszerzenia, które działają na Twojej stronie, również powinny być na bieżąco aktualizowane. Jeżeli jeszcze go nie masz, wprowadź do swojego e-sklepu certyfikat SSL (Secure Socket Layer) – to absolutna podstawa bezpieczeństwa w e-commerce. Wzmocnij system uwierzytelniania poprzez dwuskładnikowe uwierzytelnianie i wymaganie silnych haseł. Zadbaj też o bezpieczne i nowoczesne formy płatności internetowych. Certyfikowani dostawcy płatności szyfrują dane kart płatniczych i chronią przed wyciekiem danych.

Gabriel Besta 

Nazywam się Gabriel Besta. Jestem właścicielem marki Medializer oraz twórcą i współtwórcą projektów, które wchodzą w skład Grupy Medializer.

Są to Medializer e-commerce & marketing agency, Medializer – dedykowane sklepy internetowe, Joyful – portal modowy promujący polską branżę fashion oraz Ecomersy - serwis informacyjny o marketingu i ecommerce.

W marketingu pracuję od kilkunastu lat. Jako leader zespołu czuwam i czuwałem nad wzrastaniem kilkuset firm i e-sklepów. Wraz ze swoim zespołem realizuję kampanie e-marketingowe dla kilkudziesięciu sklepów i firm. 

Chcesz rozwinąć swoją firmę? Dobrze trafiłeś! 

Gorący sezon w e-commerce. Jak przygotować się na zwiększony ruch w sklepie internetowym?

Gorący sezon w e-commerce. Jak przygotować się na zwiększony ruch w sklepie internetowym?

27/11/2024
Obecny okres to najbardziej intensywny czas w e-commerce – jesień, Black Friday, Cyber Monday i gorączka zakupów przedświątecznych przyciągają miliony klientów do różnych sklepów internetowych, co oznacza, że ruch na stronach gwałtownie rośnie, a konkurencja staje się jeszcze bardziej zacięta. Czy da się na to odpowiednio przygotować? Oczywiście, że tak...
Porzucone koszyki w sklepie internetowy - co zrobić, by odzyskać klienta?

Porzucone koszyki w sklepie internetowy - co zrobić, by odzyskać klienta?

13/11/2024
Rezygnacja z zakupów na „ostatniej prostej”, czyli tuż przed finalizacją transakcji, to jedno z największych wyzwań, z jakimi mierzą się sklepy internetowe. Skala tego zjawiska jest ogromna – zgodnie z badaniami Baymard Institute jego średnia wynosi prawie 70%. Klienci przeglądają ofertę, dodają produkty do koszyka, ale ostatecznie rezygnują z zakupów....
Sukces w Black Friday: zaplanuj skuteczną kampanię!

Sukces w Black Friday: zaplanuj skuteczną kampanię!

09/10/2024
Black Friday to jedno z najważniejszych wydarzeń w świecie handlu internetowego (i nie tylko!) – Czarny Piątek można nazwać świętem e-commerce. W ciągu jednego lub kilku dni (promocje często trwają dłużej niż tylko w piątek) wyprzedaże potrafią przynieść zawrotne zyski, a firmy nierzadko realizują kilkumiesięczne plany sprzedażowe. Aby tegoroczne Black...