AI a SEO – czy możemy powierzyć je algorytmom?

23/07/2025

AI napisze za Ciebie SEO! Ale czy na pewno?   Coraz częściej słyszymy, że AI potrafi pisać (albo raczej: generować) szybciej, taniej i bardziej efektywnie niż człowiek. Brzmi kusząco, prawda? Szczególnie w kontekście SEO, które wielu osobom wciąż kojarzy się ze żmudnym „klepaniem” tekstów zoptymalizowanych pod wyszukiwarki. Hasła typu „AI zrobi za Ciebie wszystko” rozpalają wyobraźnię i kuszą perspektywą pełnej automatyzacji. Ale… czy naprawdę możemy powierzyć maszynie całkowitą odpowiedzialność za tworzenie skutecznych treści, które mają przyciągać ruch, odpowiadać na intencje użytkowników i wzmacniać pozycjonowanie strony? Przyjrzyjmy się wspólnie możliwościom i ograniczeniom sztucznej inteligencji w tym temacie!   Co potrafi AI?

AI napisze za Ciebie SEO! Ale czy na pewno?

Coraz częściej słyszymy, że AI potrafi pisać (albo raczej: generować) szybciej, taniej i bardziej efektywnie niż człowiek. Brzmi kusząco, prawda? Szczególnie w kontekście SEO, które wielu osobom wciąż kojarzy się ze żmudnym „klepaniem” tekstów zoptymalizowanych pod wyszukiwarki. Hasła typu „AI zrobi za Ciebie wszystko” rozpalają wyobraźnię i kuszą perspektywą pełnej automatyzacji. Ale… czy naprawdę możemy powierzyć maszynie całkowitą odpowiedzialność za tworzenie skutecznych treści, które mają przyciągać ruch, odpowiadać na intencje użytkowników i wzmacniać pozycjonowanie strony? Przyjrzyjmy się wspólnie możliwościom i ograniczeniom sztucznej inteligencji w tym temacie!

Co potrafi AI? Nowe słowa kluczowe

Najpopularniejsze narzędzia AI, takie jak ChatGPT czy Google Gemini, mogą szybko dostarczyć nowe propozycje słów kluczowych. Sztuczna inteligencja przetwarza ogromne ilości danych w czasie rzeczywistym, dzięki czemu może wskazać frazy long-tail, które prawdopodobnie zostałyby przeoczone w standardowym procesie researchu – warto jednak później sprawdzić za pomocą innych narzędzi (np. Planera słów kluczowych Google), czy rzeczywiście są one wartościowe. Z pomocą AI możliwe jest też tworzenie bardziej precyzyjnych grup tematycznych (tzw. topic clusters), które odpowiadają na pełne spektrum pytań użytkownika wokół danego zagadnienia. To z kolei wpływa na lepsze dopasowanie treści do intencji wyszukiwanej frazy, a tym samym na wyższą pozycję w rankingach.

Planowanie i optymalizacja treści SEO

AI w kilka sekund przygotuje dla Ciebie konspekt tekstu, podpowiadając, co warto w nim umieścić – wystarczy tylko określić tematykę lub poprosić o wskazanie popularnych, modnych tematów. Taki plan obejmuje podpowiedzi dotyczące struktury artykułu, a także gotowe propozycje tytułów. Sztuczna inteligencja tworzy naprawdę przydatne szkice z podziałem na nagłówki H1, H2 i H3, dzięki czemu tekst ma logiczny i przejrzysty układ, jak również krótkie, zwięzłe podsumowania. AI okazuje się nieocenione przy optymalizacji treści – poprawianiu przejrzystości i czytelności, generowaniu chwytliwych, atrakcyjnych haseł i wezwań do działania (CTA) czy wzmacnianiu personalizacji. Jeżeli dany artykuł będzie napisany zbyt skomplikowanym lub niedopasowanym do grupy odbiorczej językiem, sztuczna inteligencja może wprowadzić drobne poprawki wpływające na czytelność. Podobnie jest z literówkami – ChatGPT lub inne narzędzie wykona za Ciebie podstawową korektę.

Czy sztuczna inteligencja napisze skuteczny tekst SEO?

Możemy zlecić AI stworzenie nie tylko konspektu, ale i całego tekstu – pytanie tylko, czy spełni on nasze oczekiwania. Tego typu narzędzia nie mają żadnych trudności z wplataniem odpowiednich fraz, naśladowaniem stylu czy rozpoznaniem intencji użytkownika (zwłaszcza jeśli na początku określimy, jakiego typu artykuł chcemy otrzymać), jednak problem pojawia się wtedy, gdy zależy nam na większej kreatywności, niepowtarzalności i poprawnej stylistyce. Sztuczna inteligencja wciąż nie opanowała umiejętności generowania treści wolnych od powtórzeń, niegramatycznych zapożyczeń, utartych schematów czy błędów logicznych i niejasności. Właśnie dlatego teksty AI łatwo jest rozpoznać, szczególnie jeśli chcemy stworzyć więcej artykułów o podobnej tematyce. Zależy Ci na budowaniu autorytetu wśród klientów, a nie tylko zwiększaniu widoczności w wyszukiwarce? Niech sztuczna inteligencja stanie się dla Ciebie narzędziem pomocniczym i wsparciem, jednak pracę kreatywną pozostaw człowiekowi – sobie lub komuś innemu.

Jak mądrze korzystać z AI?

Sztuczna inteligencja doskonale radzi sobie z generowaniem prostych tekstów, analizą danych czy planowaniem treści, ale ludzka pomysłowość i doświadczenie wciąż są niezbędne do tworzenia contentu, który naprawdę angażuje, pasuje do tonu komunikacji i dostarcza potrzebnych informacji (nie tylko tych podstawowych). Nie możemy jednak ignorować rozwoju technologicznego – lepiej wykorzystać go, by ulepszyć strategię SEO i zautomatyzować niektóre procesy. Wskazówka: im bardziej szczegółowy i właściwie sformułowany prompt (polecenie lub pytanie, które wprowadzamy do systemu sztucznej inteligencji), tym większa szansa, że nasze oczekiwania zostaną spełnione. Z pomocą AI możemy przyspieszyć wiele etapów pracy, ale to człowiek nadal odgrywa rolę lidera nadzorującego jakość i celowość tworzonych treści.

Gabriel Besta 

Nazywam się Gabriel Besta. Jestem właścicielem marki Medializer oraz twórcą i współtwórcą projektów, które wchodzą w skład Grupy Medializer.

Są to Medializer e-commerce & marketing agency, Medializer – dedykowane sklepy internetowe, Joyful – portal modowy promujący polską branżę fashion oraz Ecomersy - serwis informacyjny o marketingu i ecommerce.

W marketingu pracuję od kilkunastu lat. Jako leader zespołu czuwam i czuwałem nad wzrastaniem kilkuset firm i e-sklepów. Wraz ze swoim zespołem realizuję kampanie e-marketingowe dla kilkudziesięciu sklepów i firm. 

Chcesz rozwinąć swoją firmę? Dobrze trafiłeś! 

E-commerce poza sezonem – co robić, gdy sprzedaż spada?

E-commerce poza sezonem – co robić, gdy sprzedaż spada?

13/08/2025
Niski sezon w e-commerce? Wykorzystaj to! Sprzedaż spada, ruch na stronie wyraźnie maleje, a klienci wydają się mniej aktywni niż zwykle? To znak, że nadszedł niski sezon – naturalny etap w cyklu życia większości e-commerce’ów. Choć może budzić niepokój, w rzeczywistości wcale nie musi oznaczać stagnacji. Przeciwnie – to doskonały...
7 sposobów na wzrost sprzedaży dzięki marketing automation

7 sposobów na wzrost sprzedaży dzięki marketing automation

06/08/2025
Marketing automation: 7 sposobów na zwiększenie efektywności sprzedaży Jak ułatwić sobie życie, prowadząc sklep internetowy, a jednocześnie nie pozostawać w tyle za innymi? Warto pozostawać na bieżąco z trendami i korzystać z dobrodziejstw technologii, szczególnie tych, które powoli stają się standardem. Dlatego tyle e-commerce’ów sięga po marketing automation – zestaw...
Aplikacja PWA dla sklepu internetowego – czy to rozwiązanie, w które warto zainwestować?

Aplikacja PWA dla sklepu internetowego – czy to rozwiązanie, w które warto zainwestować?

30/07/2025
Aplikacja PWA dla Twojego e-commerce. Czy warto w nią zainwestować? Prowadzisz sklep online i zastanawiasz się, czy pozostać przy responsywnej stronie internetowej, czy zainwestować w aplikację mobilną? A co jeżeli powiedziałbym Ci, że istnieje trzecia opcja, czyli coś pomiędzy pierwszym a drugim rozwiązaniem? Mowa oczywiście o PWA: progresywnej aplikacji webowej....