Call to Action, czyli jak zachęcić klientów do działania

01/03/2023

Prowadzisz sklep internetowy i zastanawiasz się, w jaki sposób możesz skłonić odbiorców do wykonania pożądanych czynności? Jak sprawić, by większa liczba osób finalizowała transakcje? Do zrealizowania tego celu niezbędne okaże się tzw. Call to Action, czyli wezwanie do działania. Jest to krótki komunikat (czasami zawierający tylko jedno słowo), który nakłania i zachęca użytkowników do podjęcia konkretnych kroków. Dowiedz się więcej na ten temat!

Podstawowe informacje na temat CTA

Call to Action może pojawiać się na stronie internetowej w rozmaitych formach, najczęściej pod postacią specjalnego przycisku (przenoszącego w konkretne miejsce), ikony, samodzielnego tekstu czy banneru reklamowego. CTA zawiera czasownik w trybie rozkazującym, jak np. „zobacz”, „sprawdź” bądź „kup”. Umieszcza się je zarówno w mediach społecznościowych, jak i w obrębie strony e-sklepu, w Google Ads czy mailingu. Zwykle zachęca do zrealizowania transakcji, zapoznania się z ofertą czy artykułem, podzielenia się opinią na jakiś temat, zapisania się do newslettera, wypełnienia ankiety bądź formularza czy zarejestrowania się w serwisie. Aby Call to Action było skuteczne, powinno w łatwy sposób przenosić użytkownika w dane miejsce (za pośrednictwem ukrytego odnośnika).

Jak wygląda efektywne CTA?

Aby CTA rzeczywiście działało, podczas jego tworzenia warto przestrzegać kilku podstawowych reguł. Po pierwsze, odbiorca musi wiedzieć, dlaczego właściwie miałby wykonać czynność, do której jest zachęcany. Dlatego właśnie potrzebne jest jasne przedstawienie korzyści – niech użytkownik wie, z czym wiąże się Twoja oferta. W tym celu można umieścić dodatkowe informacje pod/nad odnośnikiem. Po drugie, komunikat powinien być zwięzły, jasny i zrozumiały, a przy tym chwytliwy i wzbudzający zainteresowanie. W tym przypadku lepiej postawić na prostotę i krótkość, ponieważ zbyt przekombinowane hasła czasami kojarzą się z dużą liczbą działań do zrealizowania, co nierzadko zniechęca potencjalnych klientów. Po trzecie, dopasuj treść CTA do grupy docelowej i zwracaj się do swoich odbiorców bezpośrednio, aby skrócić dystans. Dobrze sprawdzają się treści, w których „ty” zostaje zmienione na „ja” – „kupuję”, „chcę wziąć udział w wydarzeniu”, „tak, chcę się rozwijać”, ponieważ wyróżniają się większą subtelnością i brakiem nachalności. Po czwarte, warto wykorzystać potęgę „power words”, czyli wyrazów silnie oddziałujących na psychikę, a przy tym bardzo motywujących („rabat”, „obniżka”, „ostatnia szansa”, „za darmo”). Call to Action może też rozwiązywać jakiś problem, który wcześniej zidentyfikujesz.

Gdzie umieścić CTA?

Twoje Call to Action musi zostać umieszczone w widocznym miejscu, aby przyciągało uwagę. Pamiętaj, że duże znaczenie ma kolorystyka oraz wielkość liter. Dla przykładu: czerwień zawsze rzuca się w oczy, jednak nie zawsze wpasowuje się w ogólną identyfikację wizualną strony. Jeżeli chodzi o landing page, CTA często pojawia się w prawym dolnym rogu witryny, ponieważ właśnie w tym miejscu użytkownicy spodziewają się – nawet podświadomie – swego rodzaju podsumowania czy konkluzji. Uważaj, przy przycisk nie zlewał się z resztą strony i nie uszedł uwadze potencjalnego klienta. W przypadku innych treści, takich jak wpisy blogowe czy krótsze posty, warto umieścić Call to Action na samym początku (w leadzie) i na końcu.

Jak sprawdzić, czy CTA rzeczywiście działa? Mierzenie skuteczności

CTA jest już gotowe i widnieje w odpowiednim miejscu? Znakomicie! Pamiętaj jednak, że tego typu działania wymagają monitorowania. Trzeba bowiem sprawdzić, czy zastosowana przez nas metoda odznacza się skutecznością. W tym celu możesz zastosować wskaźnik CTR (ang. Click Trough Rate), który odzwierciedla stosunek liczby kliknięć do liczby użytkowników na danej podstronie. Najczęściej przyjmuje się, że powinien on wahać się między 1 a 2%. Kolejnym sposobem są testy A/B. Polegają one na jednoczesnym udostępnianiu swoim odbiorcom dwóch wersji strony – A i B. Wariant A oznacza aktualną wersję, natomiast wariant B – wersję z ulepszeniami (w tym przypadku ulepszeniem jest CTA). Możesz także uwzględnić konwersję, która pokazuje, czy odwiedziny przekładają się na oczekiwane rezultaty.

Dlaczego warto umieszczać Call to Action w swoich treściach?

Call to Action rzeczywiście działa – pomaga użytkownikom odnaleźć się na stronie internetowej, zachęca ich do podjęcia pożądanej przez Ciebie czynności, pozwala zapoznać się z rozmaitymi korzyściami, a także buduje tożsamość marki. Doskonale sprawdza się również w roli narzędzia content-marketingowego. Efektywne CTA odpowiada na potrzeby klientów, dlatego jest przez nich pozytywnie postrzegane. Często właśnie od tego komunikatu zależy, ile osób zdecyduje się skorzystać z Twojej oferty. W ten sposób łatwo wygenerować większy ruch na swojej stronie internetowej. Jeżeli potrzebujesz rady lub wskazówki, chcesz zdobyć jeszcze większą wiedzę lub podzielić się swoimi doświadczeniami – skontaktuj się ze mną. Chętnie odpowiem na Twoje pytania.

Gabriel Besta 

Nazywam się Gabriel Besta. Jestem właścicielem marki Medializer oraz twórcą i współtwórcą projektów, które wchodzą w skład Grupy Medializer.

Są to Medializer e-commerce & marketing agency, Medializer – dedykowane sklepy internetowe, Joyful – portal modowy promujący polską branżę fashion oraz Ecomersy - serwis informacyjny o marketingu i ecommerce.

W marketingu pracuję od kilkunastu lat. Jako leader zespołu czuwam i czuwałem nad wzrastaniem kilkuset firm i e-sklepów. Wraz ze swoim zespołem realizuję kampanie e-marketingowe dla kilkudziesięciu sklepów i firm. 

Chcesz rozwinąć swoją firmę? Dobrze trafiłeś! 

Mikrosegmentacja odbiorców – jak tworzyć grupy, które naprawdę konwertują

Mikrosegmentacja odbiorców – jak tworzyć grupy, które naprawdę konwertują

12/02/2025
Wyobraź sobie, że wysyłasz jedną wiadomość do setek odbiorców, ale tylko nieliczni na nią reagują i rzeczywiście wykazują zainteresowanie – pozostali ignorują Twój przekaz, ponieważ nie czują, że jest skierowany do nich. W świecie online przesyconym reklamami to prosta droga do utraty klientów. Jak temu zapobiec? Tutaj właśnie wkracza mikrosegmentacja...
Czym jest Customer Lifetime Value i jak ją zwiększyć?

Czym jest Customer Lifetime Value i jak ją zwiększyć?

05/02/2025
Czy zastanawiałeś się kiedyś, jak wygląda cykl życia Twoich klientów? Czy próbowałeś spojrzeć szerzej na relacje z konsumentami, przeanalizować całą historię ich kontaktu z firmą? Kluczem do sukcesu w dzisiejszym e-commerce bez wątpienia jest umiejętność dostrzeżenia „większego obrazka”, czyli nieskupianie się na pojedynczych wskaźnikach, a kompleksowe podejście i planowanie rozbudowanych...
Era mobile-first. To tutaj są Twoi klienci

Era mobile-first. To tutaj są Twoi klienci

22/01/2025
Czy Twój sklep internetowy jest zoptymalizowany pod urządzenia mobilne? Jeżeli nie, najwyższa pora to zmienić! Dzisiaj pokażę Ci, że mobile-first to najważniejszy trend współczesnego e-commerce, a dostosowanie się do niego stało się koniecznością, by zatrzymać przy sobie klientów. Przenośne urządzenia (przede wszystkim smartfony) stały się nieodłączną częścią codzienności, i to...