Copywriting w e-commerce - inwestycja z wysoką stopą zwrotu
Zastanawiasz się, czy potrzebujesz usług copywritera? Nie wiesz, czy warto zainwestować firmowe fundusze w działania, których nie sposób bezpośrednio przeliczyć na zyski? Uważasz, że możesz zaoszczędzić i samodzielnie napisać teksty dla swojego e-biznesu? Jeśli masz wątpliwości, przeczytaj ten artykuł – dowiesz się, dlaczego copywriting to coś, na czym lepiej nie oszczędzać.
Czym jest copywriting?
Zacznijmy od zdefiniowania, czym właściwie jest copywriting. Najogólniej mówiąc, copywriting to tworzenie tekstów po to, by w jakiś sposób wpływać na odbiorców – zainteresować ich, zainspirować, a także nakłonić do zakupu albo skorzystania z usługi. Dziś jest to dosyć szerokie pojęcie, z którego możemy wyodrębnić kilka podstawowych rodzajów copywritingu:
- SEO copywriting – teksty tworzone jednocześnie pod wyszukiwarki i dla użytkowników, zoptymalizowane z użyciem odpowiednich fraz kluczowych;
- Sales copywriting (copywriting sprzedażowy) – perswazyjne teksty mające na celu nakłonienie odbiorcy do zakupu;
- Content writing – treści użytkowe, tworzone z myślą o tym, by niosły jakąś wartość dla odbiorców;
- E-mail copywriting – teksty przeznaczone do rozsyłania za pomocą list mailingowych, zazwyczaj informacyjno-perswazyjne;
- Social media copywriting – treści tworzone z myślą o mediach społecznościowych, krótkie, zwięzłe i angażujące.
Do czego służy copywriting i kim jest copywriter?
W jaki sposób treści przekładają się na zwiększenie zysków? To za pośrednictwem tekstu najczęściej klient spotyka się z Twoją marką. Szukając informacji w Internecie ma szansę natrafić na Twój content i Twoje produkty. Może się czegoś o nich dowiedzieć i zdecydować się na zakup. Zdobycie klienta i zwiększenie konwersji nie jest jednak taką prostą sprawą – Twoje treści nie mogą być przypadkowe, bo zwyczajnie nie zadziałają. Muszą być odpowiednio przygotowane i zoptymalizowane, by spełnić swoje zadanie. I tu właśnie wkracza copywriter, czyli specjalista od tworzenia tekstów na strony internetowe. Powinien on nie tylko mieć w małym palcu wszelkie reguły rządzące tworzeniem takich treści, ale również dysponować zdolnością do wczucia się w potrzeby potencjalnych klientów oraz doskonale wyćwiczoną kreatywnością. Copywriter wie, jak zaczarować algorytmy wyszukiwarki, jak przyciągnąć uwagę odbiorcy i zatrzymać go na dłużej, a także jak opowiadać o marce i produktach w taki sposób, by nadać im osobowość.
Storytelling i tworzenie tożsamości
Dziś bardzo trudno konkuruje się ceną bądź asortymentem. W dobie dosyć dużej homogenizacji wyróżnienie się na tle innych sklepów w swojej branży może wydawać się karkołomną misją. Dlatego właśnie marka musi mieć swoją tożsamość i historię, czyli coś, czym będzie mogła zdobyć klienta. To opowieść sprzedaje – wizja wykreowana wokół marki, jej misja i wizerunek. Odbiorcy potrzebują możliwości zidentyfikowania się z brandem i otaczającymi go wartościami. Treści dotyczące marki – od sloganów reklamowych, poprzez informacje o niej na stronie internetowej, opisy produktów, sposoby komunikacji z klientem, aż po content na blogu – wszystko to stanowi bazę jej tożsamości. Budowanie świadomości marki w klientach wymaga doskonałej strategii. Stworzony za pomocą tekstów wizerunek musi być spójny, przejrzysty i dobrze przemyślany, dopasowany do docelowej grupy odbiorców – tu nie ma miejsca na fałszywe nuty.
Dostarczanie informacji
Dziś nie decydujemy się na zakup tak łatwo. Zanim go dokonamy, zazwyczaj przeprowadzamy research – sprawdzamy parametry i właściwości, staramy się poznać opinię na temat produktu, możliwe zastosowania itp. Jest to tzw. Zero Moment of Truth. Po to jest właśnie copywriting – by dostarczyć wysokiej jakości materiałów o Twoich produktach czy też usługach. Użytkownicy, szukając informacji w sieci, mają szansę trafić na Twoje treści. Dobrze napisane teksty dostarczą im tego, czego potrzebują, czyli kompletnej wiedzy na ich temat. Taką funkcję pełnią opisy produktów, treści instruktażowe i wpisy na blogu firmowym, ale również recenzje na różnych kanałach i wszelkiego rodzaju zestawienia i porównania.
Narzędzie promocji i perswazji
Copywriting to również tworzenie wszelkich tekstów promocyjnych, czyli haseł, sloganów, scenariuszy reklam, artykułów sponsorowanych i tym podobnych treści. Muszą one przemawiać językiem korzyści – przedstawiać zalety produktów czy też usług, zachęcać do kliknięcia, zapoznania się z ofertą itp. Mają przyciągać uwagę, wzbudzać zainteresowanie i ciekawość w odbiorcach. To samo dotyczy treści czysto sprzedażowych. Skuteczne teksty sprzedażowe mają oddziaływać na emocje! Mają podkreślać wartość tego, co chcesz sprzedać, rozbudzać w odbiorcy pragnienie posiadania i wzywać do podjęcia działania. Ich zadaniem jest rozwiewać wątpliwości, nakłaniać, rozwiązywać każdy problem potencjalnego klienta. Tak powinno to wyglądać nie tylko w reklamach, ale również np. w treści skrojonej na landing page.
Pozycjonowanie witryny
SEO copywriting także pełni niebagatelną rolę. To dzięki zoptymalizowaniu tekstów pod wyszukiwarki treści mogą docierać do klientów. Umiejętne wykorzystywanie fraz kluczowych jest niezbędne do tego, by witryna mogła piąć się w górę w wynikach wyszukiwania. Samo dostosowanie tekstów, by były SEO friendly, jednak nie wystarczy! Treści muszą być jednocześnie przyjazne i użyteczne dla odbiorców – czytelne, sensowne, unikalne, prawdziwie wartościowe. Powinny być odpowiedzią na potrzeby potencjalnych klientów i docierać do nich po wyszukaniu konkretnego hasła. Teksty napisane wyłącznie na potrzeby wyszukiwarek dziś nie mają już wartości dla algorytmów – mogą wręcz pogrzebać szanse na wysokie wyniki w rankingu.
Dlaczego opłaca się inwestować w copywriting?
Samodzielne tworzenie treści nie jest niemożliwe. Zapewne jednak okaże się, że to czasochłonne i żmudne działanie, a jednocześnie może wcale nie przynosić optymalnych efektów. Zwiększać konwersję będą jedynie treści naprawdę dobrze zoptymalizowane, dopasowane do kontekstu, napisane językiem korzyści, odpowiednio nasycone frazami kluczowymi itp. Są to działania w dużej mierze długofalowe – by treści były skuteczne, muszą być publikowane regularnie. Wymaga to sporej wiedzy, wprawy i doświadczenia, dlatego lepiej zostawić to zawodowym copywriterom, a zaoszczędzony w ten sposób czas przeznaczyć na rozwój innych obszarów swojego e-biznesu. Profesjonalnie przygotowane treści będą docierać do klientów i oddziaływać na nich, zwiększając widoczność Twojej marki w sieci, zdobywając zaufanie użytkowników i w efekcie znacząco zwiększać Twoje zyski.