Dlaczego sklep on-line nie sprzedaje? Spójrzmy na braki towaru
Czy w Twoim sklepie internetowym często brakuje produktów, a wyniki sprzedaży nie są zadowalające? Być może niedostępność towarów to jedna z głównych przyczyn, dla których firma nie funkcjonuje tak, jak powinna – zdecydowanie warto przyjrzeć się temu bliżej, ponieważ to bardzo ważna kwestia. Wyobraź sobie następującą sytuację: klient szuka interesującego go produktu, a Google przekierowuje go do Twojego e-sklepu. Szybko okazuje się jednak, że towar jest niedostępny. Potencjalny klient czuje się rozczarowany i zamyka stronę, przeradzając się w klienta straconego, a współczynnik odrzuceń rośnie. Jak uniknąć takiej sytuacji?
Dlaczego dostępność produktów ma tak duże znaczenie?
Zastanawiasz się, dlaczego niedostępność towarów w sklepie internetowym tak mocno wpływa na wyniki sprzedaży i obniża je? Przyczyn jest kilka. Pierwsza z nich, najbardziej oczywista, to rosnąca liczba straconych klientów. Konsumenci oczekują, że pożądane produkty będą mogli zamówić natychmiast, a brak dostępności prowadzi do frustracji, niezadowolenia, negatywnych opinii, utraty zaufania, a nawet całkowitego odwrócenia się od marki. Warto w tym momencie uświadomić sobie, że nie chodzi o sporadyczne i małe braki w asortymencie (które zdarzają się każdemu), a stale powtarzający się problem: ciągłą niedostępność najpopularniejszych modeli czy dużą liczbę niedostępnych produktów. Druga przyczyna to zmniejszenie widoczności strony przez algorytmy wyszukiwarki – Google może uznać witrynę z dużym współczynnikiem odrzuceń i nieaktualnymi danymi za niewartościową i obniżyć jej ranking. Niedostępność produktów odbija się negatywnie również na kampaniach marketingowych: jeżeli użytkownicy nie będa mogli zamawiać towarów, które zobaczą dzięki akcji promocyjnej, ROAS-y reklam spadną.
Niedostępne produkty w kontekście UX
Niedostępność towarów w sklepie internetowym to nie tylko problem logistyczny czy handlowy, to również poważne wyzwanie z perspektywy doświadczeń użytkownika (UX). Zakupy online powinny być dla klientów przyjemnym, łatwym i szybkim procesem, a kiedy na ich drodze pojawią się jakiekolwiek przeszkody, mogą zechcieć od razu opuścić e-sklep. Niedostępny produkt bez wątpienia jest właśnie taką przeszkodą – można określić go jako niespełnioną obietnicę, co zawsze rodzi rozczarowanie i zniechęca do dalszych interakcji z marką. Aby jak najlepiej poradzić sobie z problemem, warto zastosować strategie zgodne z zasadami UX. Zablokuj możliwość dodawania niedostępnych towarów do koszyka (chyba że wyświetlają się jako preorder), a jeżeli wiesz, kiedy dany produkt wróci do oferty, przygotuj specjalny zegar odliczający czas do dostępności. Zadbaj także o to, by niedostępne towary przesuwały się na sam koniec listy w danej kategorii.
Prognozowanie popytu – jak zrobić użytek z danych, którymi dysponujesz?
Dzięki analizie dostępnych informacji sklep może lepiej zarządzać swoimi zapasami, unikać braków w asortymencie i efektywnie planować dostawy. Podstawą skutecznego prognozowania są dane historyczne sprzedaży – dzięki nim można zauważyć pewne wzorce i trendy, które pomagają przewidzieć przyszłe zapotrzebowanie. Obejmują one liczbę sprzedanych jednostek, czas i sezon sprzedaży czy lokalizację, co dostarcza cennych informacji na temat preferencji klientów. Nie tylko dane wewnętrzne wspierają prognozowanie popytu – warto brać pod uwagę też czynniki zewnętrzne, takie jak analiza rynku, trendy w branży, działania konkurencji, zmiany w oczekiwaniach konsumentów czy aktualne wydarzenia ekonomiczne i społeczne.
Jak radzić sobie z niedostępnością towarów w e-sklepie?
Jak uniknąć kłopotów z niedostępnością produktów? A jeżeli już taki problem się pojawi, w jaki sposób zminimalizować jego negatywne skutki? Przygotowałem dla Ciebie kilka gotowych rozwiązań:
- Monitoruj stany magazynowe w czasie rzeczywistym – dzięki stałej kontroli nad stanami magazynowymi możemy odpowiednio szybko zareagować na ewentualne braki: domówić najpopularniejsze produkty, poinformować o opóźnieniach, stworzyć odpowiednie przekierowanie
- Udostępnij opcję informowania, gdy niedostępny produkt wróci do sklepu – dzięki takiej możliwości klienci wiedzą, że jest na co czekać, zapisują się na listę, udostępniając swój adres e-mail
- Proponuj alternatywne produkty – stwórz listę zamienników, czyli produktów podobnych do niedostępnego. Możesz także ustawić przekierowanie 301, czyli przekierowanie na inną podstronę, zawierającą zbliżoną ofertę
Podsumowanie – dlaczego produkty w sklepie internetowym są niedostępne?
Najczęstszą przyczyną niedostępności towarów jest brak wystarczającej liczby towarów na magazynie. Czasami firmy mierzą się z trudnościami związanymi z utrzymaniem odpowiedniego poziomu zapasów, szczególnie w przypadku popularnych lub sezonowych produktów. Czasami popyt przewyższa podaż, a
towar sprzedaje się lepiej, niż pierwotnie przewidywano, a czasami sklep internetowy przeprowadza strategiczne zmiany w asortymencie. Warto jednak zawsze trzymać rękę na pulsie i mieć kontrolę nad stanami magazynowymi.