Facebook Ads w butikach odzieżowych. Jak wykorzystać potencjał tego narzędzia?

26/01/2022

Ruch w mediach społecznościowych jest bardzo duży. To miejsce, w którym warto zawalczyć o klientów. Choć konkurencja na rynku jest bardzo dużo i coraz to nowe sklepy przenoszą sprzedaż do sieci, odpowiednio zoptymalizowana reklama przynosi świetne efekty. Skuteczna reklama Facebook Ads wymaga przeznaczenia na nią stosownego budżetu. Jednak pieniądze to nie wszystko. Wydanie każdej złotówki powinno zostać starannie zaplanowane. Co więcej, trzeba być elastycznym, by stale dostosowywać kampanię do zmieniających się okoliczności.

Przeglądając Facebooka codziennie przyswajamy setki reklam. Ważne, aby komunikat, który ma wypromować butik internetowy trafił do ściśle określonego grona odbiorców. Ponadto musi być interesujący i zachęcać do reakcji. Czym są Facebook Ads? Jak działają reklamy? Jak poprawić skuteczność Facebook Ads w butiku internetowym?

Facebook Ads – jak to działa?

Jeśli jesteś użytkownikiem mediów społecznościowych, to na co dzień spotykasz się z reklamami. Z pewnością zauważyłeś, że ich treść jest dostosowana do tego, co ostatnio oglądałeś. Często też na wallu pojawiają się produkty, których zakupem możesz być zainteresowany. Za to, jakie komunikaty promocyjne wyświetlane są konkretnemu użytkownikowi, odpowiadają inteligentne algorytmy Facebooka. Reklamodawca może ustawić szereg parametrów, które mają określić to, do kogo trafi reklama. Algorytmy natomiast odczytują je i na tej podstawie dobierają grono odbiorców, a także w pierwszym okresie po uruchomieniu uczą się, jak mogą być jak najbardziej skuteczne. Reklamę można skonfigurować tak, by była widoczna nie tylko dla użytkowników Facebooka, ale również Instagrama oraz Messengera.

Skuteczna kampania Facebook Ads nastawiona jest na konkretny cel

Przekaz marketingowy skierowany do wszystkich tak naprawdę trafia do nikogo. Dlatego twórcy reklam określają płeć, wiek, a nawet zainteresowania odbiorców. Podobnie jest w przypadku Facebook Ads. Przed zaplanowaniem kampanii reklamowej należy określić jej cel. Może być to m.in.: zwiększenie liczby wejść na stronę, zmobilizowanie klientów do powrotu do porzuconych koszyków, zwiększenie obrotów w sklepie albo poszerzenie grona klientów. Są różne szkoły targetowania reklam – niektórzy polecają, by robić to szeroko, inni natomiast stawiają na możliwe najbardziej zawężone grono docelowe. W przypadku branży odzieżowej z pewnością należy pamiętać o ustawieniu płci, do której ma trafiać przekaz reklamowy. Dodatkowo warto wybrać jeszcze jedno główne kryterium, które zawęzi liczbę odbiorców. Warto zaznaczyć, że do wygenerowania przekazu można stosować różne rodzaje Facebook Ads – począwszy od najprostszych postów sponsorowanych z grafiką, poprzez minisklepy i karuzele.

Dużą popularnością cieszą się również kampanie remarketingowe. Są to działania promocyjne przeciwdziałające porzuceniu koszyka. Dzięki nim na Facebooku konkretnej osoby wyświetlają się reklamy zachęcające do powrotu po przedmioty pozostawione w koszyku czy te przypominające o ostatnio oglądanych produktach. Kampanie remarketingowe to także zasługa odpowiednio skonfigurowanych Facebook Ads. Dobierani są do nich użytkownicy, którzy z określoną częstotliwością odwiedzili stronę, spędzili na niej dużo czasu, wcześniej dokonali zakupu albo weszli w interakcję z którymś z produktów.

Kiedy kampania zacznie zarabiać?

Nie oczekuj, że kampania Facebook Ads przyniesie wymierne korzyści zaraz po jej uruchomieniu. Na to potrzeba trochę czasu. Przede wszystkim w pierwszym okresie działania algorytmy Facebooka uczą się tego, jak najskuteczniej dotrzeć do odbiorców. Czas trwania fazy testów zależy od tego, jak wielu klientów odwiedza butik – im jest ich więcej, tym jest krótsza. Ważne jednak, by stale monitorować skuteczność i nie odpuszczać, jeśli po kilku dniach kampania nadal nie będzie przynosiła zysków. Skuteczność reklam w mediach społecznościowych w dużej mierze bazuje na doświadczeniu i wiedzy ich twórcy – często trzeba być elastycznym i modyfikować przekaz.

Kontrola kosztów

W kampaniach Facebook Ads bardzo łatwo przepalić budżet. Szczególnie w branży fashion trzeba przyłożyć dużą wagę do tego, by komunikat promocyjny był jak najbardziej skuteczny – konkurencja wśród butików internetowych jest bardzo duża, tak samo jak koszty cpc. Reklama, która jest źle zoptymalizowana, pobiera środki z konta, jednak nie przynosi wymiernych efektów. Dlatego warto dbać o stałe monitorowanie takich parametrów jak ROAS (czyli w uproszczeniu zwrot kampanii), koszt jednego kliknięcia czy koszt dotarcia do określonej liczby użytkowników. Istnieje szereg strategii, które pozwalają zoptymalizować wydatki. W przypadku Facebook Ads masz możliwość, aby z góry wyznaczyć górną granicę wydatków, które zostaną przeznaczone na reklamę. Pamiętaj też, nie ma złotego środka na to, jak wydać mniej i sprzedawać skuteczniej – wykorzystywane narzędzia trzeba zawsze dostosować do konkretnej marki. 

Gdzie śledzić skuteczność kampanii Facebook Ads? Wystarczy wejść do zakładki „Raporty”, gdzie można przejrzeć wyniki i statystki. To również dobre miejsce do tego, by prześledzić preferencje oraz charakterystykę osób, które klikają w reklamy i wykorzystać tę wiedzę przy tworzeniu kolejnych komunikatów. Potrzebujesz pomocy w stworzeniu skutecznej kampanii? Zastanawiasz się, dlaczego podjęte działania nie przynoszą oczekiwanych rezultatów? Zapraszam na konsultacje. Pomogę Ci przeanalizować podjęte kroki i wspólnie znajdziemy najlepsze rozwiązania. 

Gabriel Besta 

Nazywam się Gabriel Besta. Jestem właścicielem marki Medializer oraz twórcą i współtwórcą projektów, które wchodzą w skład Grupy Medializer.

Są to Medializer e-commerce & marketing agency, Medializer – dedykowane sklepy internetowe, Joyful – portal modowy promujący polską branżę fashion oraz Ecomersy - serwis informacyjny o marketingu i ecommerce.

W marketingu pracuję od kilkunastu lat. Jako leader zespołu czuwam i czuwałem nad wzrastaniem kilkuset firm i e-sklepów. Wraz ze swoim zespołem realizuję kampanie e-marketingowe dla kilkudziesięciu sklepów i firm. 

Chcesz rozwinąć swoją firmę? Dobrze trafiłeś! 

Copywriting w e-commerce - inwestycja z wysoką stopą zwrotu

Copywriting w e-commerce - inwestycja z wysoką stopą zwrotu

05/07/2023
Zastanawiasz się, czy potrzebujesz usług copywritera? Nie wiesz, czy warto zainwestować firmowe fundusze w działania, których nie sposób bezpośrednio przeliczyć na zyski? Uważasz, że możesz zaoszczędzić i samodzielnie napisać teksty dla swojego e-biznesu? Jeśli masz wątpliwości, przeczytaj ten artykuł – dowiesz się, dlaczego copywriting to coś, na czym lepiej nie...
Opinie klientów – dlaczego ich potrzebujesz i jak je zdobywać?

Opinie klientów – dlaczego ich potrzebujesz i jak je zdobywać?

28/06/2023
Według Spiegel Research Center niemal 95% klientów sprawdza recenzje produktów przed dokonaniem zakupów. Mało tego – opinie potrafią zwiększyć konwersję nawet o 270%. Ufamy internetowym recenzjom w tym samym stopniu, co poleceniom od najbliższych nam osób. Dlatego marketing rekomendacyjny jest tak istotny – opinie klientów mają olbrzymi wpływ na sprzedaż....
Call to Action, czyli jak zachęcić klientów do działania

Call to Action, czyli jak zachęcić klientów do działania

01/03/2023
Prowadzisz sklep internetowy i zastanawiasz się, w jaki sposób możesz skłonić odbiorców do wykonania pożądanych czynności? Jak sprawić, by większa liczba osób finalizowała transakcje? Do zrealizowania tego celu niezbędne okaże się tzw. Call to Action, czyli wezwanie do działania. Jest to krótki komunikat (czasami zawierający tylko jedno słowo), który nakłania...