Gorący sezon w e-commerce. Jak przygotować się na zwiększony ruch w sklepie internetowym?

27/11/2024

Obecny okres to najbardziej intensywny czas w e-commerce – jesień, Black Friday, Cyber Monday i gorączka zakupów przedświątecznych przyciągają miliony klientów do różnych sklepów internetowych, co oznacza, że ruch na stronach gwałtownie rośnie, a konkurencja staje się jeszcze bardziej zacięta. Czy da się na to odpowiednio przygotować? Oczywiście, że tak – w dzisiejszym tekście znajdziesz wiele przydatnych porad, które pomogą Ci poradzić sobie z tym wyzwaniem jak najlepiej i maksymalnie wykorzystać potencjał sprzedażowy. Sprawdź!

Zadbaj o UX – podążaj za trendami w branży

E-konsumenci zawsze oczekują bezproblemowych i przyjemnych doświadczeń zakupowych, które będą dostosowane do ich potrzeb. Tym właśnie zajmuje się UX (ang. User Experience), a skupienie na reakcjach i odczuciach użytkowników może naprawdę pozytywnie wpłynąć na odbiór Twojego sklepu internetowego, zwłaszcza w okresie wzmożonego ruchu i sprzedaży. UX pomaga odpowiedzieć na pytanie, jak zatrzymać przy sobie klienta. Jednym z najważniejszych aspektów, o które warto się zatroszczyć, jest optymalizacja prędkości ładowania witryny. Upewnij się, że strona działa płynnie, nawet jeżeli serwery są bardziej obciążone niż zwykle. Pamiętaj: nic tak nie odstrasza konsumentów, jak wolne ładowanie! Każdy krok na ścieżce zakupowej powinien być łatwy i intuicyjny: postaraj się ograniczyć do niezbędnego minimum liczbę akcji, które musi wykonać klient, aby sfinalizować transakcję. Coraz więcej użytkowników robi zakupy na urządzeniach mobilnych, dlatego Twój sklep internetowy musi być zoptymalizowany do wersji mobile. Warto także ułatwić klientowi kontakt z obsługą, np. poprzez chatbot, komunikator w social mediach czy specjalny formularz, oraz udostępnić FAQ, co buduje pozytywne doświadczenia i zwiększa zaufanie.

Czym jest UI i dlaczego ma znaczenie w e-commerce?

UI (ang. User Interface) odnosi się do wizualnej warstwy sklepu internetowego, a przede wszystkim do elementów, z którymi użytkownicy wchodzą w interakcje. W najgorętszym okresie sprzedażowym warto mieć pewność, że tworzą one spójną całość, a każdy funkcjonuje sprawnie. Dla UI ogromne znaczenie ma intuicyjna nawigacja: użytkownicy powinni szybko znajdować produkty, które ich interesują. W tym celu maksymalnie uprość strukturę nawigacyjną, stosuj czytelne kategorie i filtry, umieszczając je w widocznym miejscu. Jeżeli trzeba, popraw działanie wyszukiwarki: chodzi o to, by pokazywała jak najbardziej trafne wyniki. Ważną rolę w Twoim sklepie internetowym odgrywają przyciski CTA, czyli krótkie, zwięzłe komunikaty bezpośrednio wzywające do wykonania pożądanej akcji („Kup teraz!”, „Zobacz więcej”, „Dodaj do koszyka”). Powinny one prowadzić do konkretnych podstron lub kategorii.

Doskonała obsługa – to się liczy!

Wzmożony ruch w sklepie internetowym może być wyzwaniem także pod względem efektywnej obsługi klienta. Nierzadko brakuje nam czasu, by odpisywać odpowiednio szybko i poświęcić każdemu klientowi tyle czasu, ile trzeba. Pośpiech prowadzi do chaosu i niezadowolenia konsumentów, a tego wolelibyśmy uniknąć. Zadaj sobie pytanie, czy dział obsługi klienta jest gotowy na intensywniejszą pracę. Być może przyda się więcej osób, dla których kontakt z kupującymi stanie się priorytetem, a może powinieneś rozważyć wprowadzenie chatbota, udzielającego automatycznych odpowiedzi na podstawowe pytania. Klienci zwykle liczą też na kilka różnych form komunikacji – poprzez e-mail, telefon, media społecznościowe. Postaraj się również na bieżąco reagować na pozostawiane przez użytkowników opinie, odpowiadać na komentarze, oferując przy tym pomoc w rozwiązywaniu problemów.

Polityka zwrotów i logistyka w najgorętszym sezonie sprzedażowym

Wraz z rosnącą liczbą zamówień zwiększa się także liczba zwrotów i reklamacji, które wymagają sprawnego zarządzania. Kiedy w Twoim sklepie internetowym robi się gorąco, powinieneś nieustannie trzymać rękę na pulsie. Żeby uniknąć niepotrzebnego stresu, zawczasu zadbaj o dobrze zoptymalizowaną logistykę i odpowiednią politykę zwrotów. Mam na myśli przede wszystkim kontrolę nad stanami magazynowymi, w której pomoże wdrożenie skutecznego systemu monitorowania zapasów i ścisła współpraca między działem sprzedaży a magazynem. Pracę usprawni również automatyzacja i system ERP. Jeżeli pojawią się jakiekolwiek opóźnienia, informuj o nich klientów na bieżąco, jasno określaj też, ile czasu potrzeba na dostawę. Transparentność jest zawsze lepiej postrzegana niż tzw. mydlenie oczu. Jeżeli chodzi o zwroty, najważniejsze są przejrzyste, jasne zasady dotyczące oddawania produktów, a także jak najszybszy proces (gotowy formularz, automatyczne generowanie etykiet, automatyczny zwrot środków na konto).

Krótkie podsumowanie

W okresie wzmożonej sprzedaży kluczowe jest odpowiednie przygotowanie sklepu internetowego na zwiększony ruch. Skup się na optymalizacji działania strony pod kątem UX i UI, by zapewnić płynne zakupy. Wzmocnij infrastrukturę techniczną, aby uniknąć problemów z wydajnością. Zapewnij efektywną obsługę klienta, automatyzując niektóre procesy i wspierając zespół większym personelem. Zadbaj o przejrzystą politykę zwrotów oraz sprawną logistykę, aby obsłużyć większą liczbę zamówień i zapewnić klientom najwyższy poziom usług.

Gabriel Besta 

Nazywam się Gabriel Besta. Jestem właścicielem marki Medializer oraz twórcą i współtwórcą projektów, które wchodzą w skład Grupy Medializer.

Są to Medializer e-commerce & marketing agency, Medializer – dedykowane sklepy internetowe, Joyful – portal modowy promujący polską branżę fashion oraz Ecomersy - serwis informacyjny o marketingu i ecommerce.

W marketingu pracuję od kilkunastu lat. Jako leader zespołu czuwam i czuwałem nad wzrastaniem kilkuset firm i e-sklepów. Wraz ze swoim zespołem realizuję kampanie e-marketingowe dla kilkudziesięciu sklepów i firm. 

Chcesz rozwinąć swoją firmę? Dobrze trafiłeś! 

Prezentowe przewodniki zakupowe – jak wykorzystać je do promocji produktów w sklepie online?

Prezentowe przewodniki zakupowe – jak wykorzystać je do promocji produktów w sklepie online?

11/12/2024
Okres świąteczny to czas wzmożonych zakupów, w którym klienci poszukują inspiracji na idealne prezenty dla bliskich. Wybór może być jednak przytłaczający – tysiące produktów, ograniczony czas i rosnące oczekiwania często utrudniają podjęcie decyzji. W tym momencie z pomocą przychodzą prezentowe przewodniki zakupowe: są one niezwykle praktycznym narzędziem, które wspiera kupujących,...
Przygotuj sklep na Święta. Detale, które budują świąteczną atmosferę i napędzają sprzedaż

Przygotuj sklep na Święta. Detale, które budują świąteczną atmosferę i napędzają sprzedaż

04/12/2024
Magia Świąt potrafi oczarować każdego, dlaczego więc nie przenieść tego wyjątkowego klimatu do swojego sklepu internetowego? Odpowiednia kolorystyka, subtelne akcenty graficzne i bożonarodzeniowy storytelling to sprawdzone metody na stworzenie niepowtarzalnej atmosfery, przyciągnięcia klientów i zwiększenia sprzedaży w grudniu. Tutaj liczą się detale, które – zebrane w całość – pozwolą przygotować...
Porzucone koszyki w sklepie internetowy - co zrobić, by odzyskać klienta?

Porzucone koszyki w sklepie internetowy - co zrobić, by odzyskać klienta?

13/11/2024
Rezygnacja z zakupów na „ostatniej prostej”, czyli tuż przed finalizacją transakcji, to jedno z największych wyzwań, z jakimi mierzą się sklepy internetowe. Skala tego zjawiska jest ogromna – zgodnie z badaniami Baymard Institute jego średnia wynosi prawie 70%. Klienci przeglądają ofertę, dodają produkty do koszyka, ale ostatecznie rezygnują z zakupów....