Ile kosztuje uruchomienie i rozbudowa e-sklepu? Sprawdź jak oszacować koszty!

16/03/2022

„Ile będzie kosztował sklep?” – To pytanie, które najczęściej zadają klienci rozpoczynający przygodę z e-commerce. Choć z pozoru odpowiedź na nie jest prosta i powinna być zależna od sztywno ustalonego cennika, w praktyce sprawia wiele problemów. Wszystko dlatego, że na całkowity budżet sklepu internetowego składa się nie tylko uruchomienie witryny, ale również jej przystosowanie, obsługa oraz rozbudowa. Te wszystkie elementy generują dodatkowe koszty i wymagają indywidualnej wyceny.

Czy można uruchomić sklep internetowy za mniej niż 1000 zł? Na rynku działają platformy SaaS umożliwiające korzystanie z prostego oprogramowania do sprzedaży, które są dostępne nawet za kilkaset złotych. Są to jednak ubogie narzędzia, pozwalające na  postawienie jedynie prostego sklepu. Na runku funkcjonują różne modele prowadzenia sprzedaży w Internecie – platformy Open Source, platformy SaaS, platformy działające na licencji i platformy dedykowane. Sam oferuję klientom sklepy w ostatniej z wymienionych formuł, ponieważ pozwalają one dostosować w szczegółach wygląd i funkcjonalności sklepu do indywidualnych oczekiwań i potrzeb. Są to sklepy szyte na miarę.

Rynek e-commerce jest nie tylko w fazie dynamicznego rozwoju, ale i zmian. W dobie dużej konkurencji klienci są coraz bardziej wymagający. Sprzedawcy zdali sobie sprawę z tego, że kluczem do sukcesu jest bycie elastycznym i inwestowanie w ciągły rozwój sklepu. Wystarczy wspomnieć choćby o płatnościach BNPL, które jeszcze niedawno były nowością, a dziś są już standardem w dobrych sklepach.

Koszty na start

Jak oszacować koszt uruchomienia sklepu internetowego? Zacznij od zastanowienia się, jakie elementy i funkcje są dla Ciebie najważniejsze. Najlepiej je wypisać, aby później można było skonsultować je z firmą wdrażającą sklep, usunąć mniej istotne rozwiązania i wprowadzić kolejne, które mogą realnie wpłynąć na sprzedaż. To również pierwszy krok do oszacowania budżetu. Większość rozczarowań związanych z wydatkami spowodowana jest właśnie brakiem strategicznego myślenia. 

Jak krytycznie przeanalizować pierwszy okres wdrażania i działania sklepu? Przede wszystkim ważne, aby mieć jasną wizję tego, co chcemy osiągnąć. Istotne jest wyznaczenie klarownych kanałów sprzedaży, wskazanie rynków zbytu i wyznaczenie fundamentów, w oparciu o które będzie działał sklep. Kolejnym krokiem jest przeanalizowanie pełnej ścieżki sprzedażowej, zaczynając od tego, jak produkt trafia do sklepu i gdzie jest magazynowany, poprzez jego sprzedaż i dostarczenie do klienta, z uwzględnieniem dostaw, zwrotów i reklamacji. Bardzo ważne będzie również wyznaczenie już na samym początku polityki cenowej, sposobów zarządzania doświadczeniami klienta oraz przemyślenie strategii komunikacji.

Czy sklep już w momencie startu musi być dopracowany w najdrobniejszych szczegółach? Tak naprawdę to niemożliwe. Wielu aspektów nie jesteśmy w stanie przewidzieć i są one warunkowane przez rynek, testy i reakcje klientów na wdrożone rozwiązania. Dlatego trzeba być elastycznym i już na początku otworzyć się na zmiany i rozwój, nie trzymając się sztywno własnych pomysłów i pierwotnych założeń.

Te koszty musisz wziąć pod uwagę

Liczba zmiennych, które należy uwzględnić przy wyznaczaniu ceny uruchomienia sklepu internetowego jest duża. Zależy od tego, czy podejmiesz się przedsięwzięcia na własną rękę czy będziesz współpracować z agencją. Pierwsze rozwiązanie, choć przystępniejsze cenowo, wiąże się z większym ryzykiem. Zwłaszcza wtedy, gdy uruchamiasz swój pierwszy sklep internetowy. 

Samodzielne wdrożenie sklepu internetowego będzie wymagało od Ciebie opłacenia licencji platformy e-commerce, zapłacenia za gotowy szablon lub jego opracowanie włącznie z domeną oraz hostingiem i certyfikatem SSL. Do tego będziesz musiał zainwestować w projekt designu i UX oraz wdrożenie bramek płatności i zintegrowanie sklepu z firmami kurierskimi. Nie można zapomnieć również o wtyczkach i funkcjonalnościach, które dostosują sklep do Twoich oczekiwań, a przy tym ich zaprojektowanie i zintegrowanie ze sklepem w większości przypadków będzie musiało zostać zlecone programistom.

Przy współpracy z agencją e-commerce rachunek jest nieco łatwiejszy, ponieważ tam wdrożeniem i dostosowaniem systemu zajmuje się zespół fachowców. W takim przypadku pod uwagę trzeba wziąć przede wszystkich implementację i dostosowanie platformy do indywidualnych oczekiwań oraz UI/UX design. Następnie testy użyteczności oraz strategię e-commerce, która zapewni sklepowi udany start. Warto zaznaczyć, że koszty podnoszą wszystkie funkcje personalizujące platformę. Tańsze będzie wdrożenie tych, opierających się na szablonach. Droższe natomiast tych, które programiści muszą opracować od postaw.

Sklep internetowy to produkt, za który możesz zapłacić bardzo niewiele lub inwestować w nieskończoność. Ważne jest znalezienie złotego środka i zoptymalizowanie wydatków tak, by przedsięwzięcie było jak najbardziej rentowne. Jeśli potrzebujesz pomocy w wycenie działań, skontaktuj się ze mną. Zapraszam na konsultacje z e-commerce, podczas których omówimy najważniejsze zagadnienia dotyczące budżetu w Twoim e-commerce.

Gabriel Besta 

Nazywam się Gabriel Besta. Jestem właścicielem marki Medializer oraz twórcą i współtwórcą projektów, które wchodzą w skład Grupy Medializer.

Są to Medializer e-commerce & marketing agency, Medializer – dedykowane sklepy internetowe, Joyful – portal modowy promujący polską branżę fashion oraz Ecomersy - serwis informacyjny o marketingu i ecommerce.

W marketingu pracuję od kilkunastu lat. Jako leader zespołu czuwam i czuwałem nad wzrastaniem kilkuset firm i e-sklepów. Wraz ze swoim zespołem realizuję kampanie e-marketingowe dla kilkudziesięciu sklepów i firm. 

Chcesz rozwinąć swoją firmę? Dobrze trafiłeś! 

Copywriting w e-commerce - inwestycja z wysoką stopą zwrotu

Copywriting w e-commerce - inwestycja z wysoką stopą zwrotu

05/07/2023
Zastanawiasz się, czy potrzebujesz usług copywritera? Nie wiesz, czy warto zainwestować firmowe fundusze w działania, których nie sposób bezpośrednio przeliczyć na zyski? Uważasz, że możesz zaoszczędzić i samodzielnie napisać teksty dla swojego e-biznesu? Jeśli masz wątpliwości, przeczytaj ten artykuł – dowiesz się, dlaczego copywriting to coś, na czym lepiej nie...
Opinie klientów – dlaczego ich potrzebujesz i jak je zdobywać?

Opinie klientów – dlaczego ich potrzebujesz i jak je zdobywać?

28/06/2023
Według Spiegel Research Center niemal 95% klientów sprawdza recenzje produktów przed dokonaniem zakupów. Mało tego – opinie potrafią zwiększyć konwersję nawet o 270%. Ufamy internetowym recenzjom w tym samym stopniu, co poleceniom od najbliższych nam osób. Dlatego marketing rekomendacyjny jest tak istotny – opinie klientów mają olbrzymi wpływ na sprzedaż....
Call to Action, czyli jak zachęcić klientów do działania

Call to Action, czyli jak zachęcić klientów do działania

01/03/2023
Prowadzisz sklep internetowy i zastanawiasz się, w jaki sposób możesz skłonić odbiorców do wykonania pożądanych czynności? Jak sprawić, by większa liczba osób finalizowała transakcje? Do zrealizowania tego celu niezbędne okaże się tzw. Call to Action, czyli wezwanie do działania. Jest to krótki komunikat (czasami zawierający tylko jedno słowo), który nakłania...