Ile kosztuje uruchomienie i rozbudowa e-sklepu? Sprawdź jak oszacować koszty!

16/03/2022

„Ile będzie kosztował sklep?” – To pytanie, które najczęściej zadają klienci rozpoczynający przygodę z e-commerce. Choć z pozoru odpowiedź na nie jest prosta i powinna być zależna od sztywno ustalonego cennika, w praktyce sprawia wiele problemów. Wszystko dlatego, że na całkowity budżet sklepu internetowego składa się nie tylko uruchomienie witryny, ale również jej przystosowanie, obsługa oraz rozbudowa. Te wszystkie elementy generują dodatkowe koszty i wymagają indywidualnej wyceny.

Czy można uruchomić sklep internetowy za mniej niż 1000 zł? Na rynku działają platformy SaaS umożliwiające korzystanie z prostego oprogramowania do sprzedaży, które są dostępne nawet za kilkaset złotych. Są to jednak ubogie narzędzia, pozwalające na  postawienie jedynie prostego sklepu. Na runku funkcjonują różne modele prowadzenia sprzedaży w Internecie – platformy Open Source, platformy SaaS, platformy działające na licencji i platformy dedykowane. Sam oferuję klientom sklepy w ostatniej z wymienionych formuł, ponieważ pozwalają one dostosować w szczegółach wygląd i funkcjonalności sklepu do indywidualnych oczekiwań i potrzeb. Są to sklepy szyte na miarę.

Rynek e-commerce jest nie tylko w fazie dynamicznego rozwoju, ale i zmian. W dobie dużej konkurencji klienci są coraz bardziej wymagający. Sprzedawcy zdali sobie sprawę z tego, że kluczem do sukcesu jest bycie elastycznym i inwestowanie w ciągły rozwój sklepu. Wystarczy wspomnieć choćby o płatnościach BNPL, które jeszcze niedawno były nowością, a dziś są już standardem w dobrych sklepach.

Koszty na start

Jak oszacować koszt uruchomienia sklepu internetowego? Zacznij od zastanowienia się, jakie elementy i funkcje są dla Ciebie najważniejsze. Najlepiej je wypisać, aby później można było skonsultować je z firmą wdrażającą sklep, usunąć mniej istotne rozwiązania i wprowadzić kolejne, które mogą realnie wpłynąć na sprzedaż. To również pierwszy krok do oszacowania budżetu. Większość rozczarowań związanych z wydatkami spowodowana jest właśnie brakiem strategicznego myślenia. 

Jak krytycznie przeanalizować pierwszy okres wdrażania i działania sklepu? Przede wszystkim ważne, aby mieć jasną wizję tego, co chcemy osiągnąć. Istotne jest wyznaczenie klarownych kanałów sprzedaży, wskazanie rynków zbytu i wyznaczenie fundamentów, w oparciu o które będzie działał sklep. Kolejnym krokiem jest przeanalizowanie pełnej ścieżki sprzedażowej, zaczynając od tego, jak produkt trafia do sklepu i gdzie jest magazynowany, poprzez jego sprzedaż i dostarczenie do klienta, z uwzględnieniem dostaw, zwrotów i reklamacji. Bardzo ważne będzie również wyznaczenie już na samym początku polityki cenowej, sposobów zarządzania doświadczeniami klienta oraz przemyślenie strategii komunikacji.

Czy sklep już w momencie startu musi być dopracowany w najdrobniejszych szczegółach? Tak naprawdę to niemożliwe. Wielu aspektów nie jesteśmy w stanie przewidzieć i są one warunkowane przez rynek, testy i reakcje klientów na wdrożone rozwiązania. Dlatego trzeba być elastycznym i już na początku otworzyć się na zmiany i rozwój, nie trzymając się sztywno własnych pomysłów i pierwotnych założeń.

Te koszty musisz wziąć pod uwagę

Liczba zmiennych, które należy uwzględnić przy wyznaczaniu ceny uruchomienia sklepu internetowego jest duża. Zależy od tego, czy podejmiesz się przedsięwzięcia na własną rękę czy będziesz współpracować z agencją. Pierwsze rozwiązanie, choć przystępniejsze cenowo, wiąże się z większym ryzykiem. Zwłaszcza wtedy, gdy uruchamiasz swój pierwszy sklep internetowy. 

Samodzielne wdrożenie sklepu internetowego będzie wymagało od Ciebie opłacenia licencji platformy e-commerce, zapłacenia za gotowy szablon lub jego opracowanie włącznie z domeną oraz hostingiem i certyfikatem SSL. Do tego będziesz musiał zainwestować w projekt designu i UX oraz wdrożenie bramek płatności i zintegrowanie sklepu z firmami kurierskimi. Nie można zapomnieć również o wtyczkach i funkcjonalnościach, które dostosują sklep do Twoich oczekiwań, a przy tym ich zaprojektowanie i zintegrowanie ze sklepem w większości przypadków będzie musiało zostać zlecone programistom.

Przy współpracy z agencją e-commerce rachunek jest nieco łatwiejszy, ponieważ tam wdrożeniem i dostosowaniem systemu zajmuje się zespół fachowców. W takim przypadku pod uwagę trzeba wziąć przede wszystkich implementację i dostosowanie platformy do indywidualnych oczekiwań oraz UI/UX design. Następnie testy użyteczności oraz strategię e-commerce, która zapewni sklepowi udany start. Warto zaznaczyć, że koszty podnoszą wszystkie funkcje personalizujące platformę. Tańsze będzie wdrożenie tych, opierających się na szablonach. Droższe natomiast tych, które programiści muszą opracować od postaw.

Sklep internetowy to produkt, za który możesz zapłacić bardzo niewiele lub inwestować w nieskończoność. Ważne jest znalezienie złotego środka i zoptymalizowanie wydatków tak, by przedsięwzięcie było jak najbardziej rentowne. Jeśli potrzebujesz pomocy w wycenie działań, skontaktuj się ze mną. Zapraszam na konsultacje z e-commerce, podczas których omówimy najważniejsze zagadnienia dotyczące budżetu w Twoim e-commerce.

Gabriel Besta 

Nazywam się Gabriel Besta. Jestem właścicielem marki Medializer oraz twórcą i współtwórcą projektów, które wchodzą w skład Grupy Medializer.

Są to Medializer e-commerce & marketing agency, Medializer – dedykowane sklepy internetowe, Joyful – portal modowy promujący polską branżę fashion oraz Ecomersy - serwis informacyjny o marketingu i ecommerce.

W marketingu pracuję od kilkunastu lat. Jako leader zespołu czuwam i czuwałem nad wzrastaniem kilkuset firm i e-sklepów. Wraz ze swoim zespołem realizuję kampanie e-marketingowe dla kilkudziesięciu sklepów i firm. 

Chcesz rozwinąć swoją firmę? Dobrze trafiłeś! 

Jesienne trendy. Wykorzystaj je w storytellingu swojej marki!

Jesienne trendy. Wykorzystaj je w storytellingu swojej marki!

02/10/2024
Jesień to dla wielu osób wyjątkowo nostalgiczny czas, który kojarzy się z pięknymi kolorami i długimi wieczorami spędzanymi pod kocem, z kubkiem gorącej herbaty w dłoniach. Ta pora roku mocno różni się od lata, kiedy klienci wolą przebywać na świeżym powietrzu. Wykorzystaj tę zmianę, by wpłynąć na odbiorców i uatrakcyjnić...
Sukces w Black Friday: zaplanuj skuteczną kampanię!

Sukces w Black Friday: zaplanuj skuteczną kampanię!

25/09/2024
Black Friday to jedno z najważniejszych wydarzeń w świecie handlu internetowego (i nie tylko!) – Czarny Piątek można nazwać świętem e-commerce. W ciągu jednego lub kilku dni (promocje często trwają dłużej niż tylko w piątek) wyprzedaże potrafią przynieść zawrotne zyski, a firmy nierzadko realizują kilkumiesięczne plany sprzedażowe. Aby tegoroczne Black...
Jesień w e-commerce. Przygotuj swój sklep!

Jesień w e-commerce. Przygotuj swój sklep!

18/09/2024
Wrzesień kojarzy się z nowymi początkami – rozpoczęciem roku szkolnego, nadchodzącą wielkimi krokami jesienią, a także kolejnym sezonem sprzedażowym. W tym miesiącu rynek e-commerce zdecydowanie nabiera tempa, a wypoczęci po wakacjach klienci chętniej robią zakupy. Powoli zaczynamy myśleć również o ważnych wydarzeniach towarzyszących drugiej połowie roku – Halloween, Black Friday,...