Jak stworzyć skuteczny program lojalnościowy dla klientów sklepu internetowego?

04/09/2024

Właściciele sklepów internetowych i marketerzy często skupiają się na zdobywaniu nowych klientów, nie zwracając przy tym zbyt dużej uwagi na konsumentów, których udało się już pozyskać. To duży błąd – często mówi się, że łatwiej (i taniej!) utrzymać przy sobie klienta niż nakłonić kolejnego, by zrobił u Ciebie zakupy. Warto poznać sprawdzone sposoby na zwiększenie lojalności i nagradzanie stałych kupujących – jednym z nich jest oczywiście program lojalnościowy. Na czym polega i co trzeba o nim wiedzieć? Zapraszam do lektury!

Czym jest program lojalnościowy?

Program lojalnościowy to narzędzie stosowane przez firmy w celu dostarczenia korzyści lojalnym klientom – w zamian za regularne zakupy i zaangażowanie otrzymują oni określone nagrody i benefity, najczęściej w postaci zniżek oraz rabatów. Użytkownik może stać się członkiem programu lojalnościowego poprzez rejestrację w sklepie internetowym (dołączając przy tym do bazy klientów i dostarczając nam cennych informacji). Najczęściej to wystarczy – po założeniu konta punkty same zaczynają się naliczać. Jeżeli chodzi o klientów Medializer, takich jak Maloma, Maffati czy Luillu, stawiamy na program punktowy, który działa w następujący sposób: po każdym zamówieniu na konto klubowe trafia 5% wartości zakupu w postaci punktów, następnie punkty są aktywowane (po ok. 30 dniach od daty zakupu) i są ważne przez kilka miesięcy. Można je wykorzystać, by obniżyć kwotę kolejnych zakupów.

O czym należy pamiętać, tworząc program lojalnościowy dla e-sklepu?

Zanim uruchomisz w swoim sklepie internetowym program lojalnościowy, weź pod uwagę kilka czynników. Pamiętaj, by na samym początku jasno określić warunki uczestnictwa w takim programie – stwórz specjalną zakładkę i w niej umieść wszystkie ważne informacje. Poinstruuj swoich klientów, co muszą zrobić, by do niego dołączyć, i jakie dokładnie nagrody otrzymają. Ważne jest to, żeby zasady programu lojalnościowego nie były zbyt skomplikowane – złożone reguły, pogmatwane procedury zdobywania punktów czy trudności w wymianie nagród mogą zniechęcić klientów do uczestnictwa. Kiedy wszystko będzie już gotowe, nie zapomnij o promocji – niech odbiorcy dowiedzą się o tym, co dla nich przygotowałeś!

Rodzaje programów lojalnościowych

Istnieje kilka rodzajów programów lojalnościowych, a do najważniejszych należą: program punktowy, program klubowy, program abonamentowy oraz program wielopoziomowy. Pierwszy z nich już został opisany: to właśnie on jest najczęściej wdrażany wśród klientów agencji Medializer. Należy do najpopularniejszych i najbardziej skutecznych strategii. Drugi rodzaj, czyli klubowy, polega na tym, że członkowie programu otrzymują dostęp do specjalnych zniżek, a po zalogowaniu mogą nabyć produkty z asortymentu bądź wybrane towary w promocyjnych cenach. Program abonamentowy z kolei zapewnia specjalne korzyści osobom płacącym subskrypcję, a program wielopoziomowy opiera się na następującej zasadzie: im więcej punktów, tym wyższe nagrody.

Dlaczego warto wprowadzić do swojego e-sklepu program lojalnościowy?

Program lojalnościowy to nie tylko narzędzie do zwiększenia sprzedaży, ale także sposób na budowanie silnych, długoterminowych relacji z klientami. Użytkownicy, którzy czują się doceniani i ważni, chętniej wracają do danego sklepu internetowego, co zmniejsza ryzyko ich utraty na rzecz konkurencji. Klienci uczestniczący w programach lojalnościowych często dokonują większych zakupów, aby szybciej zdobyć punkty! Narzędzie to pozwala również na zdobywanie wiarygodnych danych na temat preferencji kupujących.

Gabriel Besta 

Nazywam się Gabriel Besta. Jestem właścicielem marki Medializer oraz twórcą i współtwórcą projektów, które wchodzą w skład Grupy Medializer.

Są to Medializer e-commerce & marketing agency, Medializer – dedykowane sklepy internetowe, Joyful – portal modowy promujący polską branżę fashion oraz Ecomersy - serwis informacyjny o marketingu i ecommerce.

W marketingu pracuję od kilkunastu lat. Jako leader zespołu czuwam i czuwałem nad wzrastaniem kilkuset firm i e-sklepów. Wraz ze swoim zespołem realizuję kampanie e-marketingowe dla kilkudziesięciu sklepów i firm. 

Chcesz rozwinąć swoją firmę? Dobrze trafiłeś! 

Po okresie wzmożonej sprzedaży – jak utrzymać klientów i zwiększyć retencję?

Po okresie wzmożonej sprzedaży – jak utrzymać klientów i zwiększyć retencję?

08/01/2025
Październik, Listopad i grudzień  to bardzo intensywne okresy w e-commerce: sprzedaż wtedy gwałtownie rośnie, a liczba klientów się zwiększa – krótko mówiąc, sklep działa na najwyższych obrotach. Jest to spowodowane przede wszystkim Black Friday (czyli świętem zakupów), Bożym Narodzeniem oraz noworocznymi wyprzedażami. Choć wzmożony ruch i większe przychody to powód...
Rok wyzwań, wzrostu i zespołowych sukcesów. Działo się!

Rok wyzwań, wzrostu i zespołowych sukcesów. Działo się!

30/12/2024
Rok 2024 był naprawdę intensywny – pełen nowych wyzwań, dużych decyzji i satysfakcjonujących wyników. Razem z zespołem nie tylko stawialiśmy czoła kryzysom, ale też świętowaliśmy sukcesy, które pokazały, jak wiele możemy osiągnąć wspólnie. Trudniejsze chwile traktowaliśmy jako szanse na rozwój i korzystaliśmy z nich pełnymi garściami. Dzięki współpracy całego zespołu...
Strategia marketingowa na pierwszy kwartał roku. To Ci się przyda

Strategia marketingowa na pierwszy kwartał roku. To Ci się przyda

18/12/2024
Pierwsze trzy miesiące roku to z jednej strony czas pełen świeżego entuzjazmu, nowych planów i postanowień, a z drugiej – okres większej stagnacji w e-commerce, odpoczynku po gorącym listopadzie i grudniu. Bardzo ważne jest to, by odpowiednio zaplanować swoje działania (koniecznie z wyprzedzeniem!) i „wstrzelić się” w trendy oraz oczekiwania...