Jak stworzyć skuteczny program lojalnościowy dla klientów sklepu internetowego?
Właściciele sklepów internetowych i marketerzy często skupiają się na zdobywaniu nowych klientów, nie zwracając przy tym zbyt dużej uwagi na konsumentów, których udało się już pozyskać. To duży błąd – często mówi się, że łatwiej (i taniej!) utrzymać przy sobie klienta niż nakłonić kolejnego, by zrobił u Ciebie zakupy. Warto poznać sprawdzone sposoby na zwiększenie lojalności i nagradzanie stałych kupujących – jednym z nich jest oczywiście program lojalnościowy. Na czym polega i co trzeba o nim wiedzieć? Zapraszam do lektury!
Czym jest program lojalnościowy?
Program lojalnościowy to narzędzie stosowane przez firmy w celu dostarczenia korzyści lojalnym klientom – w zamian za regularne zakupy i zaangażowanie otrzymują oni określone nagrody i benefity, najczęściej w postaci zniżek oraz rabatów. Użytkownik może stać się członkiem programu lojalnościowego poprzez rejestrację w sklepie internetowym (dołączając przy tym do bazy klientów i dostarczając nam cennych informacji). Najczęściej to wystarczy – po założeniu konta punkty same zaczynają się naliczać. Jeżeli chodzi o klientów Medializer, takich jak Maloma, Maffati czy Luillu, stawiamy na program punktowy, który działa w następujący sposób: po każdym zamówieniu na konto klubowe trafia 5% wartości zakupu w postaci punktów, następnie punkty są aktywowane (po ok. 30 dniach od daty zakupu) i są ważne przez kilka miesięcy. Można je wykorzystać, by obniżyć kwotę kolejnych zakupów.
O czym należy pamiętać, tworząc program lojalnościowy dla e-sklepu?
Zanim uruchomisz w swoim sklepie internetowym program lojalnościowy, weź pod uwagę kilka czynników. Pamiętaj, by na samym początku jasno określić warunki uczestnictwa w takim programie – stwórz specjalną zakładkę i w niej umieść wszystkie ważne informacje. Poinstruuj swoich klientów, co muszą zrobić, by do niego dołączyć, i jakie dokładnie nagrody otrzymają. Ważne jest to, żeby zasady programu lojalnościowego nie były zbyt skomplikowane – złożone reguły, pogmatwane procedury zdobywania punktów czy trudności w wymianie nagród mogą zniechęcić klientów do uczestnictwa. Kiedy wszystko będzie już gotowe, nie zapomnij o promocji – niech odbiorcy dowiedzą się o tym, co dla nich przygotowałeś!
Rodzaje programów lojalnościowych
Istnieje kilka rodzajów programów lojalnościowych, a do najważniejszych należą: program punktowy, program klubowy, program abonamentowy oraz program wielopoziomowy. Pierwszy z nich już został opisany: to właśnie on jest najczęściej wdrażany wśród klientów agencji Medializer. Należy do najpopularniejszych i najbardziej skutecznych strategii. Drugi rodzaj, czyli klubowy, polega na tym, że członkowie programu otrzymują dostęp do specjalnych zniżek, a po zalogowaniu mogą nabyć produkty z asortymentu bądź wybrane towary w promocyjnych cenach. Program abonamentowy z kolei zapewnia specjalne korzyści osobom płacącym subskrypcję, a program wielopoziomowy opiera się na następującej zasadzie: im więcej punktów, tym wyższe nagrody.
Dlaczego warto wprowadzić do swojego e-sklepu program lojalnościowy?
Program lojalnościowy to nie tylko narzędzie do zwiększenia sprzedaży, ale także sposób na budowanie silnych, długoterminowych relacji z klientami. Użytkownicy, którzy czują się doceniani i ważni, chętniej wracają do danego sklepu internetowego, co zmniejsza ryzyko ich utraty na rzecz konkurencji. Klienci uczestniczący w programach lojalnościowych często dokonują większych zakupów, aby szybciej zdobyć punkty! Narzędzie to pozwala również na zdobywanie wiarygodnych danych na temat preferencji kupujących.