Jak zwiększać zyski i skalować własny sklep internetowy

09/02/2022

Wyniki sprzedaży rosną. Klienci coraz chętniej odwiedzają butik, a przychody szybują w górę. Idealna sytuacja? Często taki scenariusz to wstęp do nadchodzących problemów. Sklep, który rozwija się bardzo szybko jest dużym wyzwaniem. Trzeba być bardzo elastycznym i podejmować przemyślane decyzje, tak by dostosować się do dynamicznie zmieniających się warunków. 

Naturalną odpowiedzią na wzrost sprzedaży jest podniesienie budżetu na promocję, która gwarantuje efektywność. Okazuje się jednak, że w pewnej chwili taki schemat ulega wyczerpaniu. To moment, w którym trzeba podjąć kilka ważnych decyzji, przeanalizować opłacalność poszczególnych kanałów sprzedaży i wybrać kierunek rozwoju sklepu, który pozwoli zdobywać nowych klientów, przy jednoczesnym obniżeniu kosztów. Jak to zrobić? Najlepiej skorzystać z pomocy e-commerce managera.

Jak e-commerce manager może wpłynąć na rozwój sklepu?

E-commerce manager ma szeroką wiedzę i doświadczenie, dzięki którym może spojrzeć na sytuację sklepu internetowego z dystansem i łatwo wskazać jego słabe punkty. Jego działania dotyczą różnych aspektów działania sklepu internetowego. Dążą one do tego, by marka stała się bardziej rozpoznawalna, lepiej widoczna w wyszukiwarkach i mediach społecznościowych. Do ważnych celów należy też niwelowanie dystansu do konkurencji i podniesienie zysków. Jak przebiega taka współpraca? Na swoim przykładzie mogę powiedzieć, że za każdym razem jest inna, tak jak sklepy moich klientów. Obszarów, w zakresie których może pomóc e-commerce managera jest sporo. Są to:

Analiza obecnej sytuacji

W jakim punkcie znajduje się sklep internetowy? Które działania spowalniają wzrosty, a jakie je pobudzają? Punktem wyjścia do poprawy sytuacji w e-commerce jest dogłębna analiza obecnych danych. Obejmuje ona nie tylko wyniki sprzedaży, ale również wszelkie informacje związane z działaniami promocyjnymi, profilem klientów, etc. E-commerce manager to osoba, która na pracy z właścicielami sklepów internetowych zjadła zęby. Dzięki temu często już po samej analizie danych potrafi wpaść na idee, które rozwiążą problem. Wszystko dzięki temu, że spogląda na sytuację świeżym okiem, przez pryzmat ogromnego doświadczenia. Celem współpracy z e-commerce managerem jest również wyznaczanie celów oraz określenie czy są one realne, a jeśli tak, to w jaki sposób można je zrealizować i czy to będzie opłacalne.

Opracowanie strategii rozwoju

Handel internetowy rządzi się pewnymi prawami, a każda branża ma swoją specyfikę. Z pewnością można zauważyć w nim sezonowość, a działania promocyjne podjęte w dobrym terminie będą procentować wiele tygodni później. Ważne, aby znać te zależności i na ich podstawie wyznaczać długoterminowe kierunki rozwoju. Innym czynnikiem, który ma na nie wpływ, są trendy w branży. Specyfika sprzedaż w Internecie szybko się zmienia – decydują o tym różnorodne czynniki, takie jak preferencje konsumentów, moda, wzrosty stawek w kampaniach reklamowych Facebook Ads i Google Ads, czy zmiany algorytmów Google. Ważne, aby strategia rozwoju obejmowała wprowadzanie ulepszeń zgodnych z melodią nadchodzących zmian.

Wyznaczenie grupy odbiorców

Najskuteczniejszy przekaz marketingowy to ten, który trafia do osób bezpośrednio doświadczonych zakupem. Wyodrębnienie tej grupy i stworzenie skutecznego komunikatu pozwala zoptymalizować wydatki na reklamę. E-commerce manager tworzy profile kupujących na bazie analizy danych, które pozwolą wytypować kanały oraz typy reklam najlepsze do dotarcia do konkretnej grupy kupujących.

Budowanie lojalności, przyciąganie nowych klientów

Utrzymanie szerokiego grona klientów w sklepie internetowym jest trudne. Koszt pozyskania nowych kupujących jest wyższy od tego, który trzeba ponieść, by utrzymać stałych. Z drugiej strony w niektórych branżach grupy klientów są stosunkowo wąskie i co jakiś czas dochodzi do ich rotacji. Nie da się prowadzić e-sklepu nastawionego na stałą grupę kupujących. Zawsze trzeba się liczyć z migracjami. Dlatego bardzo ważne, by budżet kampanii marketingowych zoptymalizować tak, by zachęcić jak najwięcej klientów do pozostania w sklepie, a przy tym zadbać o to, by osoby szukające świeżości po odejściu od konkurencji, zdecydowały się skorzystać właśnie z usług naszego sklepu.

Weryfikowanie pozycji sklepu w stosunku do konkurencji

Pomiędzy e-sklepami z jednej branży toczy się rywalizacja o klientów. Dlatego ważne jest śledzenie konkurencji i sprawdzanie, czy nie przeoczyliśmy czegoś ważnego. Trudno zrobić o mało wprawnym okiem. E-commerce manager wie, na jakie elementy zwrócić uwagę. Znaczenie mają nie tylko aspekty związane z wyglądem czy nawigacją na stronie, ale również strategia komunikacji oraz usprawnienia dostępne dla klientów. Porównanie pozwoli znaleźć słabe punkty naszego sklepu oraz jego silne strony. To także dobra okazja, by zaobserwować trendy rozwoju. Co więcej, dzięki zauważaniu niuansów i wykorzystaniu narządzi do analizy rynku, można wytypować rozwiązania, które pozwolą być o krok przed konkurencją i tym samym przyciągną klientów.

Optymalizacja procesu zakupowego

Tysiące odwiedzin na stronie sklepu przekłada się na zapełnione koszyki. Czy to już gwarant sukcesu? Nie, ponieważ tylko niektóre z transakcji zostaną skończone. Rolą e-commerce managera jest zoptymalizowanie procesu zakupowego tak by, jak najwięcej użytkowników najpierw decydowało się na zakup, a później finalizowało zamówienie. Na cały proces zakupu wpływ ma wiele czynników, począwszy od działań na stronie, poprzez dostępne metody płatności czy zwrotów, jasność regulaminu, po kampanie remarketingowe. Musisz również umieć analizować i wyciągać wnioski z danych dotyczących długości procesu sprzedaży, kanałów mających wpływ na realizację transakcji, doświadczeń zakupowych klientów i ich zachowań oraz częstotliwości, z którą składają zamówienia. Dobry e-commerce manager potrafi zoptymalizować je wszystkie tak, by jak najbardziej zoptymalizować koszt pozyskania i utrzymania klientów.

Zastanawiasz się, dlaczego sprzedaż utkwiła w martwym punkcie? Nie masz pomysłu na rozwinięcie sklepu? A może nie chcesz zmarnować wypracowanego potencjału? Jeśli tak, skonsultuj się z doświadczonym e-commerce managerem. Zapraszam do kontaktu!

Gabriel Besta 

Nazywam się Gabriel Besta. Jestem właścicielem marki Medializer oraz twórcą i współtwórcą projektów, które wchodzą w skład Grupy Medializer.

Są to Medializer e-commerce & marketing agency, Medializer – dedykowane sklepy internetowe, Joyful – portal modowy promujący polską branżę fashion oraz Ecomersy - serwis informacyjny o marketingu i ecommerce.

W marketingu pracuję od kilkunastu lat. Jako leader zespołu czuwam i czuwałem nad wzrastaniem kilkuset firm i e-sklepów. Wraz ze swoim zespołem realizuję kampanie e-marketingowe dla kilkudziesięciu sklepów i firm. 

Chcesz rozwinąć swoją firmę? Dobrze trafiłeś! 

Copywriting w e-commerce - inwestycja z wysoką stopą zwrotu

Copywriting w e-commerce - inwestycja z wysoką stopą zwrotu

05/07/2023
Zastanawiasz się, czy potrzebujesz usług copywritera? Nie wiesz, czy warto zainwestować firmowe fundusze w działania, których nie sposób bezpośrednio przeliczyć na zyski? Uważasz, że możesz zaoszczędzić i samodzielnie napisać teksty dla swojego e-biznesu? Jeśli masz wątpliwości, przeczytaj ten artykuł – dowiesz się, dlaczego copywriting to coś, na czym lepiej nie...
Opinie klientów – dlaczego ich potrzebujesz i jak je zdobywać?

Opinie klientów – dlaczego ich potrzebujesz i jak je zdobywać?

28/06/2023
Według Spiegel Research Center niemal 95% klientów sprawdza recenzje produktów przed dokonaniem zakupów. Mało tego – opinie potrafią zwiększyć konwersję nawet o 270%. Ufamy internetowym recenzjom w tym samym stopniu, co poleceniom od najbliższych nam osób. Dlatego marketing rekomendacyjny jest tak istotny – opinie klientów mają olbrzymi wpływ na sprzedaż....
Call to Action, czyli jak zachęcić klientów do działania

Call to Action, czyli jak zachęcić klientów do działania

01/03/2023
Prowadzisz sklep internetowy i zastanawiasz się, w jaki sposób możesz skłonić odbiorców do wykonania pożądanych czynności? Jak sprawić, by większa liczba osób finalizowała transakcje? Do zrealizowania tego celu niezbędne okaże się tzw. Call to Action, czyli wezwanie do działania. Jest to krótki komunikat (czasami zawierający tylko jedno słowo), który nakłania...