Prowadzisz sklep internetowy? Tych błędów możesz łatwo uniknąć!

30/03/2022

Otwarcie sklepu internetowego to pierwszy krok do tego, by… poważnie zadbać o swój biznes. Samo rozpoczęcie sprzedaży to dopiero pierwszy krok do sukcesu. Przed Tobą pracowite miesiące, a o sukcesie czy porażce mogą zadecydować detale. Zobacz, jakich błędów możesz jeszcze uniknąć. Ten tekst adresowany jest nie tylko do osób, które dopiero zaczynają przygodę ze sprzedażą w sieci, ale także do tych, które chciałyby coś poprawić w funkcjonowaniu swojego biznesu.

Oszczędzanie na CMS-ie

Firmy rozpoczynające przygodę z handlem w sieci często mają prostą wizję swojego biznesu. Zamierzają wymyślić chwytliwą nazwę, zadbać o ciekawy design, atrakcyjny towar i zarabiać. Nie doceniają przy tym wagi tego, czego nie widać. Funkcjonalny CMS ma ogromny wpływ na komfort i wysokość sprzedaży. Przed wszystkim dobre oprogramowanie pozwala na łatwe i intuicyjne zarządzanie treściami na stronie, ponadto usprawnia obsługę zamówień oraz zarządzanie płatnościami. Warto również popatrzeć w przyszłość. Gdy sklep będzie się rozrastał, będzie wymagał wprowadzania nowych funkcji. Dlatego warto zainwestować w CMS, który jest elastyczny i można go łatwo dostosować do zmieniających się potrzeb. Sam polecam platformy dedykowane, które są połączeniem sprawdzonych rozwiązań, wzbogaconych o spersonalizowane funkcjonalności.

Zaniedbywanie newslettera

Uważasz, że e-mail marketing jest przestarzałym narzędziem? Nic podobnego! Większość z nas do codziennej rutyny włącza poranne przejrzenie skrzynki mailowej. Warto, aby znalazły się w niej oferty zakupowe, które są warte uwagi. Co ważne, mailingi nie mogą być wysyłane zbyt często i dobrze, aby były spersonalizowane pod kątem konkretnych oczekiwań.

Zaniedbywanie statystyk

Prowadząc sprzedaż w sklepie stacjonarnym cały czas masz bezpośredni kontakt z klientami. Dzięki temu bez trudu jesteś w stanie określić, ile mają lat, jak są usytuowani, gdzie pracują i jakie są ich potrzeby. W Internecie jest nieco inaczej i wielu sprzedawców zaniedbuje analizę odbiorców, zakładając, że dobry towar obroni się sam. Nic bardziej mylnego. Bardzo istotnym czynnikiem mającym wpływ na sukces w e-commerce jest targetowanie oferty i reklam. Jak poznać profil odbiorcy? Ze statystyk zbieranych przez różnorodne programy analityczne. Warto również zwrócić uwagę na to, jak przebiega sprzedaż – które podstrony i produkty cieszą się największym zainteresowaniem odbiorców, czy na którym etapie lejka zakupowego „wycieka” najwięcej klientów.

Minimalizowane kanałów kontaktu

Klienci oczekują szybkiej odpowiedzi na zapytania. Dlatego spełnij ich oczekiwania. Przede wszystkim odbieraj maile, ale także nie zaniedbuj Messengera i WhatsAppa. Co więcej, odbieraj telefony. Na zapytania w formie pisemnej odpowiadaj bardzo szybko. Jeszcze do niedawna standardem były 24 h, dziś klienci są bardziej wymagający i oczkują odpisania nawet w ciągu kilku godzin.

Zbyt mało możliwości dostawy towarów i opłacania zamówienia

Klienci stają się bardzo wymagający. Pandemia dodatkowo podniosła ich oczekiwania. Teraz paczki muszą docierać bardzo szybko. Koniecznie przeanalizuj ofertę swojego sklepu pod kątem oferowanych możliwości dostawy. Dobrze, aby były one różnorodne. Polacy preferują różne formy przesyłek w zależności od wieku i miejsca zamieszkania. Porównaj, czy Twojemu sklepowi nie brakuje rozwiązań, które oferuje konkurencja. Dobrze także, aby klienci mogli płacić na różne sposoby. Standardem stało się korzystanie z bezpiecznych bramek płatności. Coraz więcej firm decyduje się również na wdrożenie rozwiązań z zakresu BN:PL, które pozwalają na regulowanie należności za towar z opóźnieniem.

Zaniedbywanie rozwoju

Twój biznes działa świetnie? Gratulacje. Musisz jednak widzieć, że nie zawsze tak będzie. Kluczem do tego, by utrzymać stałe wysokie dochody, a nawet przebić się przez dotychczasowy pułap zarobków, są ulepszenia. Sklep internetowy atrakcyjny dla klientów musi cały czas subtelnie ewoluować i być dostosowany do zmieniających się trendów. Dlatego bacznie obserwuj konkurencję. Zatroszcz się też o detale, które podnoszą sprzedaż. Możesz zmieniać wygląd sklepu wraz z porą roku albo w zależności od okresu, obniżać kwotę, od której możliwa jest darmowa dostawa. Co ważne, nie trzymaj się za wszelką cenę starych rozwiązań. Często sklep, do tego by się rozwinąć, potrzebuje intensywnego bodźca. Może być nim postawienie na nowe formy reklamy albo nawet replatforming na nowocześniejszy CMS, dający więcej możliwości

Brak klarownej ścieżki zakupowej i pomijanie testów

Klienci sklepów internetowych są przyzwyczajeni do działania według określonego schematu. Dlatego oczekują, że w tych samych miejscach znajdą się podobne elementy. Ponadto złożenie zamówienia musi być proste i zajmować jak najmniej czasu. Ważne, by podczas dodawania produktu do koszyka i opłacania należności za produkty klient nie był rozpraszany przez dodatkowe czynności. Jeśli nie masz pewności jak zoptymalizować ścieżkę zakupową w swoim e-sklepie skonsultuj się z e-commerce managerem, który podzieli się z Tobą wiedzą doświadczeniami. Ponadto pamiętaj, by cały czas czuwać nad swoim sklepem. Nie zaniedbuj nie tylko sprzedaży, ale i testów. Sprawdzaj, jak działają poszczególne funkcje. Kontroluj też za pomocą statystyk, jak wykorzystują je kupujący.

Jak wychwycić błędy w e-sklepie? Najlepiej przeprowadzić profesjonalny audyt. Jeśli chcesz poprawić funkcjonowanie swojego biznesu e-commerce skontaktuj się ze mną. Wskaże Ci słabe strony Twojego sklepu internetowego i wspólnie ustalimy nowe kierunki rozwoju.

Gabriel Besta 

Nazywam się Gabriel Besta. Jestem właścicielem marki Medializer oraz twórcą i współtwórcą projektów, które wchodzą w skład Grupy Medializer.

Są to Medializer e-commerce & marketing agency, Medializer – dedykowane sklepy internetowe, Joyful – portal modowy promujący polską branżę fashion oraz Ecomersy - serwis informacyjny o marketingu i ecommerce.

W marketingu pracuję od kilkunastu lat. Jako leader zespołu czuwam i czuwałem nad wzrastaniem kilkuset firm i e-sklepów. Wraz ze swoim zespołem realizuję kampanie e-marketingowe dla kilkudziesięciu sklepów i firm. 

Chcesz rozwinąć swoją firmę? Dobrze trafiłeś! 

Jesienne trendy. Wykorzystaj je w storytellingu swojej marki!

Jesienne trendy. Wykorzystaj je w storytellingu swojej marki!

02/10/2024
Jesień to dla wielu osób wyjątkowo nostalgiczny czas, który kojarzy się z pięknymi kolorami i długimi wieczorami spędzanymi pod kocem, z kubkiem gorącej herbaty w dłoniach. Ta pora roku mocno różni się od lata, kiedy klienci wolą przebywać na świeżym powietrzu. Wykorzystaj tę zmianę, by wpłynąć na odbiorców i uatrakcyjnić...
Sukces w Black Friday: zaplanuj skuteczną kampanię!

Sukces w Black Friday: zaplanuj skuteczną kampanię!

25/09/2024
Black Friday to jedno z najważniejszych wydarzeń w świecie handlu internetowego (i nie tylko!) – Czarny Piątek można nazwać świętem e-commerce. W ciągu jednego lub kilku dni (promocje często trwają dłużej niż tylko w piątek) wyprzedaże potrafią przynieść zawrotne zyski, a firmy nierzadko realizują kilkumiesięczne plany sprzedażowe. Aby tegoroczne Black...
Jesień w e-commerce. Przygotuj swój sklep!

Jesień w e-commerce. Przygotuj swój sklep!

18/09/2024
Wrzesień kojarzy się z nowymi początkami – rozpoczęciem roku szkolnego, nadchodzącą wielkimi krokami jesienią, a także kolejnym sezonem sprzedażowym. W tym miesiącu rynek e-commerce zdecydowanie nabiera tempa, a wypoczęci po wakacjach klienci chętniej robią zakupy. Powoli zaczynamy myśleć również o ważnych wydarzeniach towarzyszących drugiej połowie roku – Halloween, Black Friday,...