Prowadzisz sklep internetowy? Tych błędów możesz łatwo uniknąć!

30/03/2022

Otwarcie sklepu internetowego to pierwszy krok do tego, by… poważnie zadbać o swój biznes. Samo rozpoczęcie sprzedaży to dopiero pierwszy krok do sukcesu. Przed Tobą pracowite miesiące, a o sukcesie czy porażce mogą zadecydować detale. Zobacz, jakich błędów możesz jeszcze uniknąć. Ten tekst adresowany jest nie tylko do osób, które dopiero zaczynają przygodę ze sprzedażą w sieci, ale także do tych, które chciałyby coś poprawić w funkcjonowaniu swojego biznesu.

Oszczędzanie na CMS-ie

Firmy rozpoczynające przygodę z handlem w sieci często mają prostą wizję swojego biznesu. Zamierzają wymyślić chwytliwą nazwę, zadbać o ciekawy design, atrakcyjny towar i zarabiać. Nie doceniają przy tym wagi tego, czego nie widać. Funkcjonalny CMS ma ogromny wpływ na komfort i wysokość sprzedaży. Przed wszystkim dobre oprogramowanie pozwala na łatwe i intuicyjne zarządzanie treściami na stronie, ponadto usprawnia obsługę zamówień oraz zarządzanie płatnościami. Warto również popatrzeć w przyszłość. Gdy sklep będzie się rozrastał, będzie wymagał wprowadzania nowych funkcji. Dlatego warto zainwestować w CMS, który jest elastyczny i można go łatwo dostosować do zmieniających się potrzeb. Sam polecam platformy dedykowane, które są połączeniem sprawdzonych rozwiązań, wzbogaconych o spersonalizowane funkcjonalności.

Zaniedbywanie newslettera

Uważasz, że e-mail marketing jest przestarzałym narzędziem? Nic podobnego! Większość z nas do codziennej rutyny włącza poranne przejrzenie skrzynki mailowej. Warto, aby znalazły się w niej oferty zakupowe, które są warte uwagi. Co ważne, mailingi nie mogą być wysyłane zbyt często i dobrze, aby były spersonalizowane pod kątem konkretnych oczekiwań.

Zaniedbywanie statystyk

Prowadząc sprzedaż w sklepie stacjonarnym cały czas masz bezpośredni kontakt z klientami. Dzięki temu bez trudu jesteś w stanie określić, ile mają lat, jak są usytuowani, gdzie pracują i jakie są ich potrzeby. W Internecie jest nieco inaczej i wielu sprzedawców zaniedbuje analizę odbiorców, zakładając, że dobry towar obroni się sam. Nic bardziej mylnego. Bardzo istotnym czynnikiem mającym wpływ na sukces w e-commerce jest targetowanie oferty i reklam. Jak poznać profil odbiorcy? Ze statystyk zbieranych przez różnorodne programy analityczne. Warto również zwrócić uwagę na to, jak przebiega sprzedaż – które podstrony i produkty cieszą się największym zainteresowaniem odbiorców, czy na którym etapie lejka zakupowego „wycieka” najwięcej klientów.

Minimalizowane kanałów kontaktu

Klienci oczekują szybkiej odpowiedzi na zapytania. Dlatego spełnij ich oczekiwania. Przede wszystkim odbieraj maile, ale także nie zaniedbuj Messengera i WhatsAppa. Co więcej, odbieraj telefony. Na zapytania w formie pisemnej odpowiadaj bardzo szybko. Jeszcze do niedawna standardem były 24 h, dziś klienci są bardziej wymagający i oczkują odpisania nawet w ciągu kilku godzin.

Zbyt mało możliwości dostawy towarów i opłacania zamówienia

Klienci stają się bardzo wymagający. Pandemia dodatkowo podniosła ich oczekiwania. Teraz paczki muszą docierać bardzo szybko. Koniecznie przeanalizuj ofertę swojego sklepu pod kątem oferowanych możliwości dostawy. Dobrze, aby były one różnorodne. Polacy preferują różne formy przesyłek w zależności od wieku i miejsca zamieszkania. Porównaj, czy Twojemu sklepowi nie brakuje rozwiązań, które oferuje konkurencja. Dobrze także, aby klienci mogli płacić na różne sposoby. Standardem stało się korzystanie z bezpiecznych bramek płatności. Coraz więcej firm decyduje się również na wdrożenie rozwiązań z zakresu BN:PL, które pozwalają na regulowanie należności za towar z opóźnieniem.

Zaniedbywanie rozwoju

Twój biznes działa świetnie? Gratulacje. Musisz jednak widzieć, że nie zawsze tak będzie. Kluczem do tego, by utrzymać stałe wysokie dochody, a nawet przebić się przez dotychczasowy pułap zarobków, są ulepszenia. Sklep internetowy atrakcyjny dla klientów musi cały czas subtelnie ewoluować i być dostosowany do zmieniających się trendów. Dlatego bacznie obserwuj konkurencję. Zatroszcz się też o detale, które podnoszą sprzedaż. Możesz zmieniać wygląd sklepu wraz z porą roku albo w zależności od okresu, obniżać kwotę, od której możliwa jest darmowa dostawa. Co ważne, nie trzymaj się za wszelką cenę starych rozwiązań. Często sklep, do tego by się rozwinąć, potrzebuje intensywnego bodźca. Może być nim postawienie na nowe formy reklamy albo nawet replatforming na nowocześniejszy CMS, dający więcej możliwości

Brak klarownej ścieżki zakupowej i pomijanie testów

Klienci sklepów internetowych są przyzwyczajeni do działania według określonego schematu. Dlatego oczekują, że w tych samych miejscach znajdą się podobne elementy. Ponadto złożenie zamówienia musi być proste i zajmować jak najmniej czasu. Ważne, by podczas dodawania produktu do koszyka i opłacania należności za produkty klient nie był rozpraszany przez dodatkowe czynności. Jeśli nie masz pewności jak zoptymalizować ścieżkę zakupową w swoim e-sklepie skonsultuj się z e-commerce managerem, który podzieli się z Tobą wiedzą doświadczeniami. Ponadto pamiętaj, by cały czas czuwać nad swoim sklepem. Nie zaniedbuj nie tylko sprzedaży, ale i testów. Sprawdzaj, jak działają poszczególne funkcje. Kontroluj też za pomocą statystyk, jak wykorzystują je kupujący.

Jak wychwycić błędy w e-sklepie? Najlepiej przeprowadzić profesjonalny audyt. Jeśli chcesz poprawić funkcjonowanie swojego biznesu e-commerce skontaktuj się ze mną. Wskaże Ci słabe strony Twojego sklepu internetowego i wspólnie ustalimy nowe kierunki rozwoju.

Gabriel Besta 

Nazywam się Gabriel Besta. Jestem właścicielem marki Medializer oraz twórcą i współtwórcą projektów, które wchodzą w skład Grupy Medializer.

Są to Medializer e-commerce & marketing agency, Medializer – dedykowane sklepy internetowe, Joyful – portal modowy promujący polską branżę fashion oraz Ecomersy - serwis informacyjny o marketingu i ecommerce.

W marketingu pracuję od kilkunastu lat. Jako leader zespołu czuwam i czuwałem nad wzrastaniem kilkuset firm i e-sklepów. Wraz ze swoim zespołem realizuję kampanie e-marketingowe dla kilkudziesięciu sklepów i firm. 

Chcesz rozwinąć swoją firmę? Dobrze trafiłeś! 

Copywriting w e-commerce - inwestycja z wysoką stopą zwrotu

Copywriting w e-commerce - inwestycja z wysoką stopą zwrotu

05/07/2023
Zastanawiasz się, czy potrzebujesz usług copywritera? Nie wiesz, czy warto zainwestować firmowe fundusze w działania, których nie sposób bezpośrednio przeliczyć na zyski? Uważasz, że możesz zaoszczędzić i samodzielnie napisać teksty dla swojego e-biznesu? Jeśli masz wątpliwości, przeczytaj ten artykuł – dowiesz się, dlaczego copywriting to coś, na czym lepiej nie...
Opinie klientów – dlaczego ich potrzebujesz i jak je zdobywać?

Opinie klientów – dlaczego ich potrzebujesz i jak je zdobywać?

28/06/2023
Według Spiegel Research Center niemal 95% klientów sprawdza recenzje produktów przed dokonaniem zakupów. Mało tego – opinie potrafią zwiększyć konwersję nawet o 270%. Ufamy internetowym recenzjom w tym samym stopniu, co poleceniom od najbliższych nam osób. Dlatego marketing rekomendacyjny jest tak istotny – opinie klientów mają olbrzymi wpływ na sprzedaż....
Call to Action, czyli jak zachęcić klientów do działania

Call to Action, czyli jak zachęcić klientów do działania

01/03/2023
Prowadzisz sklep internetowy i zastanawiasz się, w jaki sposób możesz skłonić odbiorców do wykonania pożądanych czynności? Jak sprawić, by większa liczba osób finalizowała transakcje? Do zrealizowania tego celu niezbędne okaże się tzw. Call to Action, czyli wezwanie do działania. Jest to krótki komunikat (czasami zawierający tylko jedno słowo), który nakłania...