Replatforming krok po kroku. To proste

23/03/2022

Coraz częściej odbieram telefony z pytaniami o przeniesienie sklepu z jednej platformy na drugą. Replatforming budzi wiele obaw i wątpliwości. W swojej praktyce stawiam na sprawdzone procedury, które pozwalają przenieść sklep w kilka dni, bez wstrzymywania ruchu na stronie czy spadków sprzedaży. Jak to możliwe?

Dlaczego warto rozważyć replatforming?

Sklepy internetowe, które chcą nadążać za oczekiwaniami klientów muszą być nieustannie rozwijane. Tylko dzięki temu można utrzymać wysoką konwersję i rozwijać sprzedaż. Często do tego, by przebić pułap określonej wysokości przychodów, potrzeba odważnych działań. Starsze platformy, na których działa wiele sklepów, nie pozwalają na szybką obsługę rosnącej liczby zamówień, uniemożliwiają wdrożenie indywidulanych rozwiązań lub są zwyczajnie nieefektywne. W takim przypadku warto odważyć się na zmiany. Replatforming sklepu pozwala na odświeżanie jego wizerunku, podniesienie funkcjonalności i dostosowanie go do aktualnych potrzeb klientów. Podstawą replatformingu powinien być dobry research. Bardzo istotne, aby przenieść się na system, który będzie miał wszystkie funkcje, o które ma zostać udoskonalony sklep. W przypadku, gdy oczekujesz indywidualnych rozwiązań, postaw na platformy dedykowane, które można łatwo wzbogacić o funkcje szyte na miarę.

Jest kilka znaków, które świadczą o tym, że koniecznie powinieneś rozważyć replatforming. Przede wszystkim zaalarmować powinna Cię sytuacja, w której strona nie jest dostosowana do potrzeb użytkowników mobilnych. Chodzi nie tylko o to, by była przeskalowana na mały ekran. Równie istotne jest to, by była łatwa w obsłudze z poziomu urządzeń mobilnych, a wszystkie elementy procesu zakupowego były przyjazne użytkownikom smartfonów. Kolejnym znakiem jest zbyt długi czas obsługi zamówień. Nowocześniejsze platformy znacznie go skracają, a do tego upraszczają zarządzanie płatnościami i drukowanie etykiet. Wiele z tych czynności zostaje zautomatyzowane.

Czy replatforming jest lepszy od aktualizacji?

Kiedy klienci pytają o całkowity koszt uruchomienia sklepu internetowego, trudno podać jednoznaczną odpowiedź. Na cenę w e-commerce składa się nie tylko uruchomienie sklepu, ale również jego dostosowanie i aktualizacje. Te należy wykonywać na początku, tak by dostosować stronę do zachowań użytkowników. Poznajemy je na podstawie testów i obserwacji, dzięki czemu możemy na bieżąco wychodzić naprzeciw ich potrzebom. Aktualizacje sprawdzają się też w późniejszym okresie, gdy sklep ma być wzbogacony o nowe funkcjonalności, wygląd czy wersje językowe. Takie rozwiązanie działa w przypadku e-sklepów opartych na platformach, których twórcy dbają o ich aktualność.

Zdarzają się jednak sklepy, które działają na platformach bez wsparcia. Dotyczy to zwłaszcza firm, które są obecne w Internecie od wielu lat. W takim przypadku wzbogacanie sklepu o kolejne aktualizacje może mijać się z celem. Takie działanie wymaga dużego nakładu środków. Często wtedy zamiast w nie inwestować i ratować przestarzały system, lepiej zdecydować się na nowsze i bardziej funkcjonalne narzędzie.

Czy do replatformingu trzeba się przygotować?

Z punktu widzenia właściciela sklepu wszystko jest proste. Replatformingiem zajmuje się zespół obsługujący platformę, na którą przenoszony jest sklep. Co jest kluczem do sukcesu? Bardzo istotne jest jasne określenie potrzeb. Jeszcze przed wyborem platformy warto zastanowić się nad tym, czego oczekujesz po nowym sklepie. Informacje najlepiej wypisać i przedyskutować z zespołem zajmującym się obsługą i wsparciem nowego narzędzia, tak by programiści mieli czas na stworzenie, wdrożenie i zoptymalizowanie określonych funkcji. Jeśli sam nie jesteś pewien, jak udoskonalić swój sklep, możesz wykonać audyt. To przegląd strony, którego efektem jest wskazanie elementów, które warto zoptymalizować. Zespół zajmujący się replatformingiem musi wiedzieć o wszystkich technologiach i funkcjonalnościach, które były stosowane w dotychczasowym sklepie tak aby były one dostępne również w ramach nowego narzędzia. Ułatwi to też bezproblemowe przeprowadzenie migracji.

Czas i koszty replatformingu

Wiele sklepów decyduje się na replatforming dopiero w momencie, gdy naprawdę stoją pod ścianą, a obecny system przestaje być wydolny. Wszystko z uwagi na strach o przestoje i utratę klientów. Z doświadczenia mogę powiedzieć, że te obawy nie mają podstaw. Migrację można przeprowadzić w pełni bezboleśnie, bez przerywania działania sklepu. Wystarczy odpowiednio przygotować się do całego procesu, i zastosować określone procedury. Oczywiście sklep po przeniesieniu na nową platformę jest testowany pod kątem działania wszystkich funkcjonalności.

Innym tematem, który martwi sprzedawców, jest wdrożenie siebie i zespołu w nowe rozwiązanie, które ich zdaniem również może powodować kłopot z działaniem sklepu. Warto zaznaczyć, że nowoczesne platformy sprzedażowe obsługiwane są intuicyjnymi systemami CMS, w które można się bardzo szybko wdrożyć i zarządzać sprawnie stanami magazynowymi, produktami i zamówieniami. Ponadto zespół dokonujący replatformingu wspiera właściciela i pracowników sklepu na każdym etapie, dzięki czemu zapoznanie z nowościami jest łatwe.

Replatforming to inwestycja o wysokiej stopie zwrotu

Przeniesienie sklepu na nowocześniejszą platformę sprzedażową szybko odczuje nie tylko właściciel sklepu, ale i cały zespół. Zarządzanie sprzedażą będzie łatwiejsze i zajmie mniej czasu, więc będzie można obsłużyć więcej klientów. Dzięki temu bardziej zadowoleni będą także kupujący, którzy uzyskają dostęp do nowocześniejszego sklepu, w którym ich zamówienia realizowane są szybciej i sprawniej.

Chcesz porozmawiać o replatformingu? Zapraszam na konsultacje. Z przyjemnością doradzę rozwiązania najlepsze dla Twojego sklepu!

Gabriel Besta 

Nazywam się Gabriel Besta. Jestem właścicielem marki Medializer oraz twórcą i współtwórcą projektów, które wchodzą w skład Grupy Medializer.

Są to Medializer e-commerce & marketing agency, Medializer – dedykowane sklepy internetowe, Joyful – portal modowy promujący polską branżę fashion oraz Ecomersy - serwis informacyjny o marketingu i ecommerce.

W marketingu pracuję od kilkunastu lat. Jako leader zespołu czuwam i czuwałem nad wzrastaniem kilkuset firm i e-sklepów. Wraz ze swoim zespołem realizuję kampanie e-marketingowe dla kilkudziesięciu sklepów i firm. 

Chcesz rozwinąć swoją firmę? Dobrze trafiłeś! 

Copywriting w e-commerce - inwestycja z wysoką stopą zwrotu

Copywriting w e-commerce - inwestycja z wysoką stopą zwrotu

05/07/2023
Zastanawiasz się, czy potrzebujesz usług copywritera? Nie wiesz, czy warto zainwestować firmowe fundusze w działania, których nie sposób bezpośrednio przeliczyć na zyski? Uważasz, że możesz zaoszczędzić i samodzielnie napisać teksty dla swojego e-biznesu? Jeśli masz wątpliwości, przeczytaj ten artykuł – dowiesz się, dlaczego copywriting to coś, na czym lepiej nie...
Opinie klientów – dlaczego ich potrzebujesz i jak je zdobywać?

Opinie klientów – dlaczego ich potrzebujesz i jak je zdobywać?

28/06/2023
Według Spiegel Research Center niemal 95% klientów sprawdza recenzje produktów przed dokonaniem zakupów. Mało tego – opinie potrafią zwiększyć konwersję nawet o 270%. Ufamy internetowym recenzjom w tym samym stopniu, co poleceniom od najbliższych nam osób. Dlatego marketing rekomendacyjny jest tak istotny – opinie klientów mają olbrzymi wpływ na sprzedaż....
Call to Action, czyli jak zachęcić klientów do działania

Call to Action, czyli jak zachęcić klientów do działania

01/03/2023
Prowadzisz sklep internetowy i zastanawiasz się, w jaki sposób możesz skłonić odbiorców do wykonania pożądanych czynności? Jak sprawić, by większa liczba osób finalizowała transakcje? Do zrealizowania tego celu niezbędne okaże się tzw. Call to Action, czyli wezwanie do działania. Jest to krótki komunikat (czasami zawierający tylko jedno słowo), który nakłania...