Strategia marketingowa na pierwszy kwartał roku. To Ci się przyda

18/12/2024

Pierwsze trzy miesiące roku to z jednej strony czas pełen świeżego entuzjazmu, nowych planów i postanowień, a z drugiej – okres większej stagnacji w e-commerce, odpoczynku po gorącym listopadzie i grudniu. Bardzo ważne jest to, by odpowiednio zaplanować swoje działania (koniecznie z wyprzedzeniem!) i „wstrzelić się” w trendy oraz oczekiwania klientów, poszukujących inspiracji i sięgających po produkty, które wpisują się w ich noworoczne cele i sezonowe potrzeby. Skuteczna strategia pozwoli Ci wykorzystać potencjał najważniejszych okazji sprzedażowych w pierwszym kwartale. A jest ich sporo – od styczniowych postanowień oraz Dnia Babci i Dziadka, przez pełne miłości walentynki, aż po radosny powiew wiosny i pierwsze przygotowania do Wielkanocy.

Nowy rok – świeże początki, cele i postanowienia

Na początku roku konsumenci z nową energią, wypoczęci po świętach, podejmują decyzje o zmianach w swoim życiu. Dążą do poprawy stanu zdrowia, wyglądu czy organizacji codzienności i szukają narzędzi, które im w tym pomogą. Styczeń to idealny moment, aby zaproponować klientom produkty, które będą wpierać ich w realizacji noworocznych postanowień. Nie można też zapominać o sezonowych wyprzedażach, przyciągających wielu łowców okazji. Warto dostosować komunikację do ogólnego nastroju i podsycać atmosferę związaną z chęcią wprowadzenia nowych nawyków, odświeżenia garderoby, wyznaczania celów. Świetnie sprawdzą się tutaj kampanie skupione wokół chwytliwych haseł: „Nowy rok – nowa Ty!”, „Postanowienia, które mają sens”, „Zainwestuj w siebie – zacznij od dziś”. Content poradnikowy, praktyczne wskazówki oraz informowanie o wyprzedaży mogą się przeplatać w styczniowej strategii promocyjnej. W drugiej połowie stycznia (21.01 i 22.01) będą miały miejsce także dwie ważne okazje: Dzień Babci i Dzień Dziadka. Zrób dla nich miejsce w swoim kalendarzu marketingowym: kampania powinna dotyczyć doceniania bliskich i tradycji, a także wiązać się z ciepłymi emocjami. Podpowiedz klientom, jakie produkty będą najlepsze na prezent dla seniora.

Luty – walentynki, czyli święto miłości

W drugim miesiącu roku może dziać się niewiele – to okres przejściowy między zimą a wiosną, a okazji do świętowania i zakupów nie ma zbyt dużo. Warto więc „wycisnąć” ile się da z walentynek, czyli święta zakochanych. Działania związane z walentynkami zacznij już na początku lutego – klienci bez wątpienia będą poszukiwać prezentów dla drugiej połówki oraz najlepszych sposobów na celebrowanie miłości. Dużym zainteresowaniem mogą cieszyć się kategorie z biżuterią, bielizną, akcesoriami oraz sukienkami, dlatego skup się na ich promowaniu – zorganizuj w tym celu niewielką akcję rabatową (na 14.02 lub 13 i 14.02) i wprowadź obniżkę w wysokości 10-25% na całą kolekcję lub wybrane produkty. Niech treści w Twoim sklepie i w mediach społecznościowych nawiązują do walentynek przez całą pierwszą połowę lutego. Oprócz tradycyjnego podejścia do tematu, czyli miłości romantycznej, warto też ugryźć tę okazję z innej, bardziej nowoczesnej strony, czyli odnieść się do trendów na „self-love” oraz „self-care”, które są niesamowicie popularne, zwłaszcza w przestrzeni internetowej. W ten sposób możesz trafić ze swoim przekazem również do singielek i kobiet uwielbiających o siebie dbać.

Początek wiosny i Dzień Kobiet, czyli marzec w e-commerce

Marzec, podobnie jak styczeń, kojarzy się z nowymi początkami – klienci z utęsknieniem wyczekują pierwszych oznak wiosny, poszukują nowości, odświeżają swoje otoczenie i stylizacje, chętnie robią porządki. Oczywiście trudno wyznaczyć dzień, kiedy wiosenne kolekcje powinny wystartować z całą mocą – wiele zależy od pogody i okoliczności – można jednak zacząć od pojedynczych modeli, a także zapowiadać nadejście nowości, podgrzewając atmosferę wśród zmęczonych zimą konsumentów. Wpisy blogowe powinny nawiązywać do obowiązujących trendów i promować produkty, które przydadzą się, kiedy zrobi się cieplej: ubrania w pastelowych kolorach, przejściowe okrycia wierzchnie, apaszki, torebki, buty. Hasła towarzyszące kampanii mogą brzmieć: „Witaj, wiosno! Czas na odświeżenie”, „Odśwież swoją garderobę na nowy sezon”, „Poznaj wiosenne trendy 2025”. 8 marca mamy Dzień Kobiet, czyli kolejną okazję do świętowania – możesz ją uczcić rabatem w sklepie internetowym. Zbliżającą się wiosnę oraz Dzień Kobiet łatwo połączyć, tworząc atrakcyjny content, który może koncentrować się na celebrowaniu pierwszych ciepłych dni, kobiecego piękna i świeżości oraz odnowy.

Krótkie podsumowanie – zacznij działać już teraz!

W branży e-commerce planowanie jest równie ważne, co szybkie działanie. Jeżeli pierwszy kwartał roku kojarzy Ci się ze stagnacją i zastojem aż do wiosny – pora to zmienić i wprowadzić w życie nową strategię. Postaraj się wykorzystać potencjał każdego święta czy okazji, a także kieruj się sezonowymi trendami. Zadbaj o spójność swoich kampanii, przygotuj kalendarz działań na cały kwartał i regularnie monitoruj wyniki, by jeszcze lepiej odpowiadać na potrzeby odbiorców. Pamiętaj – odpowiednie przygotowanie to klucz do sukcesu, a Ty masz jeszcze czas.

Gabriel Besta 

Nazywam się Gabriel Besta. Jestem właścicielem marki Medializer oraz twórcą i współtwórcą projektów, które wchodzą w skład Grupy Medializer.

Są to Medializer e-commerce & marketing agency, Medializer – dedykowane sklepy internetowe, Joyful – portal modowy promujący polską branżę fashion oraz Ecomersy - serwis informacyjny o marketingu i ecommerce.

W marketingu pracuję od kilkunastu lat. Jako leader zespołu czuwam i czuwałem nad wzrastaniem kilkuset firm i e-sklepów. Wraz ze swoim zespołem realizuję kampanie e-marketingowe dla kilkudziesięciu sklepów i firm. 

Chcesz rozwinąć swoją firmę? Dobrze trafiłeś! 

Po okresie wzmożonej sprzedaży – jak utrzymać klientów i zwiększyć retencję?

Po okresie wzmożonej sprzedaży – jak utrzymać klientów i zwiększyć retencję?

08/01/2025
Październik, Listopad i grudzień  to bardzo intensywne okresy w e-commerce: sprzedaż wtedy gwałtownie rośnie, a liczba klientów się zwiększa – krótko mówiąc, sklep działa na najwyższych obrotach. Jest to spowodowane przede wszystkim Black Friday (czyli świętem zakupów), Bożym Narodzeniem oraz noworocznymi wyprzedażami. Choć wzmożony ruch i większe przychody to powód...
Rok wyzwań, wzrostu i zespołowych sukcesów. Działo się!

Rok wyzwań, wzrostu i zespołowych sukcesów. Działo się!

30/12/2024
Rok 2024 był naprawdę intensywny – pełen nowych wyzwań, dużych decyzji i satysfakcjonujących wyników. Razem z zespołem nie tylko stawialiśmy czoła kryzysom, ale też świętowaliśmy sukcesy, które pokazały, jak wiele możemy osiągnąć wspólnie. Trudniejsze chwile traktowaliśmy jako szanse na rozwój i korzystaliśmy z nich pełnymi garściami. Dzięki współpracy całego zespołu...
Prezentowe przewodniki zakupowe – jak wykorzystać je do promocji produktów w sklepie online?

Prezentowe przewodniki zakupowe – jak wykorzystać je do promocji produktów w sklepie online?

11/12/2024
Okres świąteczny to czas wzmożonych zakupów, w którym klienci poszukują inspiracji na idealne prezenty dla bliskich. Wybór może być jednak przytłaczający – tysiące produktów, ograniczony czas i rosnące oczekiwania często utrudniają podjęcie decyzji. W tym momencie z pomocą przychodzą prezentowe przewodniki zakupowe: są one niezwykle praktycznym narzędziem, które wspiera kupujących,...