Sukces w Black Friday: zaplanuj skuteczną kampanię!

25/09/2024

Black Friday to jedno z najważniejszych wydarzeń w świecie handlu internetowego (i nie tylko!) – Czarny Piątek można nazwać świętem e-commerce. W ciągu jednego lub kilku dni (promocje często trwają dłużej niż tylko w piątek) wyprzedaże potrafią przynieść zawrotne zyski, a firmy nierzadko realizują kilkumiesięczne plany sprzedażowe. Aby tegoroczne Black Friday było dla Twojego e-sklepu sukcesem finansowym i wizerunkowym, postaw na starannie przemyślaną strategię. Jak zaplanować skuteczną kampanię, która pozwoli zbudować długotrwałe relacje z klientami? Sprawdź!

Dlaczego plan i strategia mają tak duże znaczenie w kontekście Black Friday?

Wbrew pozorom sukces w czasie Black Friday nie zależy jedynie od wielkości rabatów. Aby w pełni wykorzystać jego potencjał, niezbędna jest dobrze przemyślana strategia, oparta na solidnym planie. Jeżeli takiego planu zabraknie, ryzykujemy, że nasze działania marketingowe będą chaotyczne i nieskuteczne. Wielu przedsiębiorców wciąż wierzy, że wystarczy obniżyć ceny, by przyciągnąć klientów, jednak w erze intensywnej konkurencji i rozbudowanych kampanii reklamowych liczy się coś więcej – bez konkretnej koncepcji możemy zniknąć w morzu podobnych ofert. Zaplanowana strategia pomoże również uniknąć niepotrzebnych błędów operacyjnych, takich jak problemy z logistyką, braki magazynowe czy duże opóźnienia w realizacji zamówień. Black Friday to dla wielu firm ogromne wyzwanie organizacyjne, dlatego wcześniejsze przygotowanie pozwala zminimalizować ryzyko i sprawić, że każdy element – od promocji po dostawę – będzie działał sprawnie. Kampania nie powinna ograniczać się do jednorazowej wyprzedaży, ale być częścią większej całości, dlatego właśnie celem nie jest tylko osiągnięcie wysokiej sprzedaży w krótkim czasie, a pozytywne wpłynięcie na przyszłość firmy.

Omnichannel a Black Friday – wielokanałowość działa

Omnichannel zakłada, że możemy docierać do klientów różnymi kanałami, a każdy z nich powinien być związany z resztą. Wszystkie drogi dotarcia splatają się ze sobą, tworząc siatkę wzajemnych połączeń, i, co za tym idzie, zapewniając spójne doświadczenie zakupowe. Strategia omnichannelowa sprawdza się znakomicie w przypadku Black Friday, ponieważ prowadzi do większego zaangażowania klientów na różnych poziomach. Oferowanie spersonalizowanych promocji przez newsletter, powiadomienia push czy SMS-y zwiększa szanse na dotarcie do konsumentów tam, gdzie spędzają najwięcej czasu. Kluczowym elementem działań marketingowych związanych z Czarnym Piątkiem jest także organizowanie płatnych kampanii w mediach społecznościowych oraz w wyszukiwarce Google. Promocja na najpopularniejszych platformach pozwoli Ci dotrzeć do konkretnych grup odbiorców dzięki profesjonalnym narzędziom do targetowania. Reklamy wyświetlą się osobom o określonych zainteresowaniach, preferencjach i zachowaniach, a także wybranym grupom demograficznym. Temat Black Friday wplataj również w content, zarówno na stronie internetowej, jak i w social mediach – wpłynie to na pozycjonowanie oraz budowanie napięcia.

Influencer marketing w kampaniach na Black Friday

Zastanawiasz się, czy współpraca z influencerami to dobry pomysł? Odpowiedź jest prosta: oczywiście, że tak! W okresie Black Friday warto robić jak największy szum wokół swojej marki, a twórcy internetowi mogą w tym pomóc. Klienci często postrzegają rekomendacje influencerów jako bardziej autentyczne i szczere w porównaniu z tradycyjną reklamą. Z okazji Czarnego Piątku kupujący poszukują najlepszych okazji, a wielość ofert może ich przytłoczyć i wywołać niezdecydowanie. Pozytywna opinia znanego twórcy często pozwala przechylić szalę na naszą stronę i przekonać do zakupu właśnie naszych produktów. Influencer marketing umożliwia też dotarcie do określonych grup odbiorców, które z dużą dozą prawdopodobieństwa będą zainteresowane ofertą. Co ciekawe, duży wpływ na swoich obserwatorów mają tzw. mikroinfluencerzy, którzy zgromadzili wokół siebie mniejszą, ale lojalną i zaangażowaną widownię. Twórcy mogą też generować „buzz” wokół kampanii na Black Friday – unikalne posty, filmy czy relacje czasami stają się viralem.

Monitorowanie cen i wysokość rabatów

Kluczem do sukcesu podczas Black Friday jest nie tylko zaoferowanie atrakcyjnych rabatów, ale także zachowanie odpowiedniego poziomu rentowności. Monitorowanie cen, analiza marży i przemyślana strategia cenowa odgrywają tutaj bardzo ważną rolę. Aby mieć pewność, że Twoje rabaty są odpowiednio atrakcyjne, warto korzystać z narzędzi do monitorowania cen konkurencji w czasie rzeczywistym. Dzięki temu możesz szybko odpowiadać na zmiany rynkowe i uniknąć sytuacji, w której Twoja oferta zostanie uznana za zbyt drogą. Zanim ustalisz wysokość obniżek, przeanalizuj marżę na poszczególnych produktach. Towary o wysokiej marży mogą zostać objęte większymi rabatami (nawet powyżej 50%), z kolei produkty z niższą marżą wymagają dłuższego zastanowienia – w niektórych przypadkach warto rozważyć minimalne zniżki, by uniknąć strat.

Remarketing i retargeting – kolejne strategie na Czarny Piątek

Mówi się, że w świecie handlu (zarówno cyfrowego, jak i tradycyjnego) łatwiej jest utrzymać klienta niż pozyskać nowego. A co z klientami tylko częściowo pozyskanymi? Warto zastosować wobec nich remarketing i retargeting, szczególnie w okresie Black Friday. Remarketing polega na wyświetlaniu reklam użytkownikom, którzy wcześniej odwiedzili Twoją stronę internetową, ale nie dokonali zakupu. Celem jest przekonanie ich, by podjęli ostateczną decyzję zakupową, a Czarny Piątek zdecydowanie temu sprzyja – w tym czasie klienci często porównują oferty i ponownie interesują się produktami, które kiedyś porzucili. Zainteresowanie można podsycać hasłami o ograniczeniu czasowym. Z kolei retargeting korzysta z zaawansowanych algorytmów do identyfikowania najbardziej zaangażowanych użytkowników, których można zachęcić do ponownej interakcji.

Krótkie podsumowanie – sklep internetowy przygotowany w 100%

Odpowiednie przygotowanie do tak ważnego wydarzenia, jak Black Friday, wymaga wielopłaszczyznowego planu, obejmującego zarówno personalizowaną komunikację, jak i przemyślaną strategię cenową. Wykorzystanie różnych narzędzi, m.in. płatnych reklam, remarketingu czy integracji wielu kanałów sprzedaży zapewnia przewagę nad konkurencją. Skuteczna kampania na Black Friday nie tylko zwiększa krótkoterminowe zyski, ale także buduje długofalowe relacje z klientami. Upewnij się, że w tym okresie Twój sklep będzie działał najlepiej, jak to możliwe!

Gabriel Besta 

Nazywam się Gabriel Besta. Jestem właścicielem marki Medializer oraz twórcą i współtwórcą projektów, które wchodzą w skład Grupy Medializer.

Są to Medializer e-commerce & marketing agency, Medializer – dedykowane sklepy internetowe, Joyful – portal modowy promujący polską branżę fashion oraz Ecomersy - serwis informacyjny o marketingu i ecommerce.

W marketingu pracuję od kilkunastu lat. Jako leader zespołu czuwam i czuwałem nad wzrastaniem kilkuset firm i e-sklepów. Wraz ze swoim zespołem realizuję kampanie e-marketingowe dla kilkudziesięciu sklepów i firm. 

Chcesz rozwinąć swoją firmę? Dobrze trafiłeś! 

Jesienne trendy. Wykorzystaj je w storytellingu swojej marki!

Jesienne trendy. Wykorzystaj je w storytellingu swojej marki!

02/10/2024
Jesień to dla wielu osób wyjątkowo nostalgiczny czas, który kojarzy się z pięknymi kolorami i długimi wieczorami spędzanymi pod kocem, z kubkiem gorącej herbaty w dłoniach. Ta pora roku mocno różni się od lata, kiedy klienci wolą przebywać na świeżym powietrzu. Wykorzystaj tę zmianę, by wpłynąć na odbiorców i uatrakcyjnić...
Jesień w e-commerce. Przygotuj swój sklep!

Jesień w e-commerce. Przygotuj swój sklep!

18/09/2024
Wrzesień kojarzy się z nowymi początkami – rozpoczęciem roku szkolnego, nadchodzącą wielkimi krokami jesienią, a także kolejnym sezonem sprzedażowym. W tym miesiącu rynek e-commerce zdecydowanie nabiera tempa, a wypoczęci po wakacjach klienci chętniej robią zakupy. Powoli zaczynamy myśleć również o ważnych wydarzeniach towarzyszących drugiej połowie roku – Halloween, Black Friday,...
Dlaczego sklep on-line nie sprzedaje? Spójrzmy na braki towaru

Dlaczego sklep on-line nie sprzedaje? Spójrzmy na braki towaru

11/09/2024
Czy w Twoim sklepie internetowym często brakuje produktów, a wyniki sprzedaży nie są zadowalające? Być może niedostępność towarów to jedna z głównych przyczyn, dla których firma nie funkcjonuje tak, jak powinna – zdecydowanie warto przyjrzeć się temu bliżej, ponieważ to bardzo ważna kwestia. Wyobraź sobie następującą sytuację: klient szuka interesującego...