Trzy modele prowadzenia sklepu internetowego. Który wybrać?

13/04/2022

Zaczynasz snuć plany o własnym sklepie internetowym? Jeśli tak, to jedną z podstawowych rzeczy, które będziesz musiał ustalić przed startem, jest model, w którym będzie działała Twoja firma. Do wyboru masz trzy opcje: klasyczny sklep, dropshipping albo fulfillment.

Wiele osób, których chcą założyć sklep internetowy, od początku wyobraża sobie firmę z własnym magazynem i samodzielną obsługą marketingową. Choć taki model często się sprawdza, dla wielu, zwłaszcza większych firm, jest zbyt czasochłonny. Dlatego warto rozważyć kilka opcji, które nawet przy intensywnym rozwoju sklepu nie wymagają zwiększenia przestrzeni magazynowej czy zatrudniania dodatkowej kadry. Sprawdź, czym się charakteryzują trzy najpopularniejsze modele.

Tradycyjny sklep internetowy, czyli pełna obsługa sklepu po stronie sprzedawcy

Prowadzenie tradycyjnego sklepu internetowego to spore wyzwanie. Wymaga naprawdę dużego nakładu czasu i sporej dawki kreatywności. Sprzedawca w takim przypadku sam znajduje dostawców i zamawia asortyment, który następnie musi wypromować, sprzedać oraz wysłać do kupujących. Właściciel e-commerce zwykle sam lub we współpracy z agencją marketingową, odpowiada za wygląd sklepu, nowe kolekcje, promocje oraz kampania reklamowe mające na celu wzrost i utrzymanie. Praca wymaga wielu godzin, a kiedy sklep się rozrasta konieczne jest zatrudnienie dodatkowych pracowników do kontaktu z klientami, zatowarowania i obsługi zamówień. Co więcej, należy bardzo rozsądnie zrządzać stanami magazynowi tak, by na bieżąco kontrolować popyt i podaż. Zamówienie zbyt dużej ilości towaru z hurtowni może skutkować utratą płynności finansowej.

Dropshipping, czyli sprzedaż bez magazynu

W modelu dropshipping po stronie sklepu internatowego leżą zagadnienia związane ze sprzedażą i promocją produktów. Towary przechowywyane i wysyłane są wprost z magazynu hurtowni, a sprzedawcy zobowiązany jest zapłacić hurtownikowi odpowiednią prowizję od sprzedaży. Prowadzenie działalności w modelu dropshipping pozwala oszczędzić pieniądze, które trzeba byłoby przeznaczyć na wynajęcie przestrzeni magazynowej. Co więcej, firmy działające w tym modelu nie muszą martwić się też problemami z asortymentem (tym, że produkty zostaną niesprzedane). Ponadto przy dropshippingu magazyn hurtowni może zostać zintegrowany z magazynem sklepu, dzięki czemu nie trzeba pamiętać o uaktualnianiu stanów magazynowych. Sprzedawca może również na bieżąco monitorować przesyłki. Klienci nie muszą wiedzieć o tym, że przy prowadzeniu sklepu firma współpracuje z hurtownią. W działaniach marketingowych można skupić się w pełni na promowaniu sklepu pod własną marką.

Fulfillment, czyli wykorzystanie potencjału zewnętrznego

Fulfillment to model nieco zbliżony do dropshippingu. Różni się on jednak tym, że sprzedawca sam zamawia towar i odpowiada za jego ilość, a także aktualizacje stany magazynowe. W takim przypadku produkty przechowywane są w magazynie świadczącym fulfillment, tam są pakowane i wysyłane wprost do odbiorców. Sprzedawca nie musi tu obawiać się o brak miejsca w magazynie czy konieczność zatrudniania pracowników do obsługi przesyłek. System wysyłek zintegrowany jest ze sklepem, dzięki czemu jego właściciel może stale czuwać nad kolejnymi etapami realizacji zamówienia, W modelu fulfillment działa część firm współpracujących z Allegro czy Amazonem. Również w przypadku fulfillment klienci nie muszą być informowani o współpracy sklepu z firmą zewnętrzną.

Działania, o których musisz pamiętać, wybierając każdy z powyższych modeli

Bez względu na to, którą formę prowadzenia sklepu wybierzesz, musisz pamiętać o tym, że wiele obowiązków nadal będzie spoczywało na Twoich barkach. Będą to przede wszystkim zagadnienia związane z promocją sklepu, zarówno w social mediach, jak i w wyszukiwarce. Będziesz musiał zatroszczyć się rozwoju o UX i UI design, czyli aspekty, które decydują o tym, że klienci chcą korzystać z Twojego skupu internetowego, składać tam zamówienia, a później je opłacać. Twój sklep będzie musiał być dostosowany do potrzeb urządzeń mobilnych – dziś większość zakupów realizowana jest z poziomu smartfonów. Warto jednak pamiętać przy tym, że klienci korzystają z wielu kanałów, czyli często rozpoczynają zakupy z poziomu telefonu, a finalizują je na laptopie. Istotnym elementem działania sklepu internetowego są również aspekty prawne, które nie tylko pozwalają działać zgodnie z obowiązującymi przepisami, ale także są dla klientów oznaką rzetelności sprzedawcy.

Nie wiesz, który model wybrać? Zastanawiasz się, jak zapanować nad wszystkimi detalami obsługi sklepu internetowego? Skorzystaj z pomocy e-commerce managera. To osoba, która ma duże doświadczenie w prowadzeniu sklepów internetowych i potrafi spojrzeć na sprzedaż szerzej. Zapraszam! Wspólnie opracujemy najlepszą strategię dla Twojego sklepu internetowego i stworzymy efektywny e-commerce.

Gabriel Besta 

Nazywam się Gabriel Besta. Jestem właścicielem marki Medializer oraz twórcą i współtwórcą projektów, które wchodzą w skład Grupy Medializer.

Są to Medializer e-commerce & marketing agency, Medializer – dedykowane sklepy internetowe, Joyful – portal modowy promujący polską branżę fashion oraz Ecomersy - serwis informacyjny o marketingu i ecommerce.

W marketingu pracuję od kilkunastu lat. Jako leader zespołu czuwam i czuwałem nad wzrastaniem kilkuset firm i e-sklepów. Wraz ze swoim zespołem realizuję kampanie e-marketingowe dla kilkudziesięciu sklepów i firm. 

Chcesz rozwinąć swoją firmę? Dobrze trafiłeś! 

Gorący sezon w e-commerce. Jak przygotować się na zwiększony ruch w sklepie internetowym?

Gorący sezon w e-commerce. Jak przygotować się na zwiększony ruch w sklepie internetowym?

27/11/2024
Obecny okres to najbardziej intensywny czas w e-commerce – jesień, Black Friday, Cyber Monday i gorączka zakupów przedświątecznych przyciągają miliony klientów do różnych sklepów internetowych, co oznacza, że ruch na stronach gwałtownie rośnie, a konkurencja staje się jeszcze bardziej zacięta. Czy da się na to odpowiednio przygotować? Oczywiście, że tak...
Porzucone koszyki w sklepie internetowy - co zrobić, by odzyskać klienta?

Porzucone koszyki w sklepie internetowy - co zrobić, by odzyskać klienta?

13/11/2024
Rezygnacja z zakupów na „ostatniej prostej”, czyli tuż przed finalizacją transakcji, to jedno z największych wyzwań, z jakimi mierzą się sklepy internetowe. Skala tego zjawiska jest ogromna – zgodnie z badaniami Baymard Institute jego średnia wynosi prawie 70%. Klienci przeglądają ofertę, dodają produkty do koszyka, ale ostatecznie rezygnują z zakupów....
Nie czekaj do ostatniej chwili! Jak już teraz przygotować swój sklep na Black Friday?

Nie czekaj do ostatniej chwili! Jak już teraz przygotować swój sklep na Black Friday?

23/10/2024
Black Friday, czyli prawdziwe święto zakupów, zbliża się wielkimi krokami. Zanim się obejrzysz, do Czarnego Piątku pozostanie bardzo mało czasu – upewnij się, że Twój sklep internetowy będzie już wtedy gotowy na najważniejsze wydarzenie w handlu! Sukces podczas Black Friday nie przychodzi sam: jest wynikiem starannie zaplanowanej strategii (o czym...