Własny sklep internetowy: pierwsze kroki. Poradnik, który musisz przeczytać!

16/02/2022

Od czego zacząć przygodę ze sprzedażą w sieci? To pytanie, na które odpowiadam bardzo często. Dlatego postanowiłem stworzyć poradnik, w którym znajdziesz garść praktycznych porad. Przede wszystkim trzeba zdać sobie sprawę z tego, że sprzedaż w butiku stacjonarnym i e-sklepie rządzą się zupełnie innymi prawami. Chcesz je poznać? Zacznijmy od podstaw.

Od czego zacząć? To żadna ściśle tajna tajemnica. Podczas doradztwa e-commerce pomagam moim klientom jak najlepiej wypełnić punkty z poniższej listy. Oczywiście każdy sklep jest inny i wymaga zastosowania indywidualnej strategii. Najważniejsze kroki jednak zwykle pozostają te same:

1. Założenie firmy i określenie budżetu

Pierwszym krokiem do otwarcia sklepu internetowego jest założenie działalności gospodarczej oraz wybór sposobu rozliczania podatku. Jeśli sklep ma być duży, a sam nie specjalizujesz się w rachunkowości, poszukaj sprawdzonego biura rachunkowego, które doradzi najlepsze rozwiązania. Starannie zaplanuj też budżet. Sklep internetowy to poważna inwestycja. Z pewnością nie da się go otworzyć ani za kilkaset, ani za tysiąc złotych. Do tego, by wybić się wśród konkurencji, potrzeba odpowiednich nakładów, a dobrze zainwestowane pieniądze zwracają się później w postaci zysków. Dlatego jeśli planujesz założyć e-sklep, zastanów się, czy dysponujesz odpowiednim budżetem. Wlicz w niego nie tylko koszty postawienia strony internetowej, obsługi księgowej, zapełniania stanów magazynowych, ale i reklamę.

2. Kwestie techniczne i kadrowe

Z prowadzeniem dużego sklepu internetowego nie poradzisz sobie sam. Jeśli zamierzasz sprzedawać setki produktów dziennie, koniecznie zatrudnij kogoś do pomocy. Zatroszcz się również o kwestie techniczne – zakup odpowiednią liczbę komputerów i laptopów. Pomyśl, czy sam będziesz robić zdjęcia, czy zlecisz je profesjonalnemu studiu fotograficznemu. Pierwsza opcja wymaga odpowiednio sprzętu i umiejętności, druga natomiast wiąże się z wysokimi kosztami. Należy również pomyśleć o podjęciu współpracy z operatorami płatności oraz dostawcami.

Bardzo istotną sprawą są także dostawy. Twój biznes może działać w oparciu o różne podstawy. Możesz zamawiać towar w hurtowniach i sam magazynować go oraz wysyłać do klientów, zdecydować się na drop shipping, (czyli współpracować z hurtownią, która w Twoim imieniu będzie wysłała do klientów towary ze swojego asortymentu, sprzedawane na stronie Twojego sklepu internetowego), albo stworzyć własną markę odzieżową. Każdy tych modeli biznesowych wymaga odmiennego podejścia.

3. Nazwa, wolna domena, identyfikacja wizualna

Od lat zajmuję się namingiem. Z pozoru wydaje się, że znalezienie nazwy dla e- sklepu jest proste. Okazuje się jednak, że w sieci funkcjonują setki sklepów, a większość dobrych pomysłów została już wykorzystana i jest chroniona prawami autorskimi. Ważne, by nazwa sklepu była łatwa do zapamiętania, krótka, budziła pozytywne skojarzenia, a do tego pozwalała na postawienie strony pod wolnym adresem www.

Tuż po stworzeniu nazwy sklepu warto zastanowić się nad identyfikacją wizualną. Składa się na nią przede wszystkim dobrze rozpoznawalne, czytelne logo, które wygląda ciekawie w różnych wariantach i rozmiarach. Ponadto należy wybrać kolory firmowe, czcionki oraz inne elementy graficzne, które będą kojarzyły się z marką. Jak je opracować? Najlepiej skorzystać z usług dobrego studia graficznego. Ja zawsze zwracam się do doświadczonych grafików z Medlializer, którzy od lat pracują w e-commerce i na co dzień współpracują z moimi klientami.

4. Charakterystyka marki

Dla sprzedawcy najważniejsze pytania to „Co chce sprzedać? Za ile?”. Dla marketingowca natomiast „Kto chce to kupić? Dlaczego?”. Bardzo ważnym krokiem do rozwoju sklepu internetowego jest wyznaczenie jego tożsamości, czyli zbioru wartości, którymi sprzedawca będzie się kierował w kontaktach z klientami. Ponadto koniecznie należy wyznaczyć grono odbiorców, do którego będzie adresowany content – treści na stronie, reklamy, grafiki, etc. Istotna jest również dokładna analiza rynku.

5. Analiza konkurencji

Każda gałąź sprzedaży rządzi się nieco innymi prawami. Sprzedaż konkretnych produktów często wiąże się z określoną kolorystyką lub symboliką albo odpowiednim rozkładem treści. Dlatego warto podglądać konkurencję. Nie chodzi o to, by wzorować się na przedstawionych rozwiązaniach, tylko sprawdzić, czy nasz projekt wpisuje się w określone trendy. Mile widziane są również innowacje, które są przyjazne użytkownikom. Dla przykładu w sklepach Medializera od samego początku stawialiśmy na wdrożenie opóźnionych płatności, które były wtedy nowością na rynku, a przy tym zachęciły wiele osób do zakupu.

6. Kalendarz sprzedaży

Utrzymywanie dobrze prosperującego butiku internetowego wymaga prowadzenia intensywnych działań promocyjnych. Tutaj sam musisz zadbać o to, by klienci trafili pod właściwy adres. Jak to zrobić? Dla mnie najważniejsza jest odpowiednia strategia oraz solidny grafik, w którym rozplanowane są nowe kolekcje, wyprzedaże oraz inne wydarzenia marketingowe. Co ważne, w ogólnym zarysie warto uwzględnić schemat działań nawet na wiele miesięcy do przodu.

7. Sklep internetowy i jego oprogramowanie

Sklep internetowy to nie tylko responsywny wygląd, dobrze zoptymalizowany layout oraz dopracowana ścieżka zakupowa. To przede wszystkim oprogramowanie, które ułatwia zarządzanie sprzedażą. Istotne, by było one intuicyjne w obsłudze. Wraz z moim zespołem stworzyliśmy system, który pomaga zarządzać magazynem, wysyłkami, płatnościami oraz treściami na stronie. Wiem więc, jak konkretne rozwiązania sprawdzają się w praktyce.

8. Promocja – media społecznościowe, Google Ads, Facebook Ads i content

Prowadzenie działań promocyjnych w mediach społecznościowych wymaga dużego doświadczenia, sporo wiedzy i pewnej elastyczności. Jeśli kampanie mają wysoki ROAS (w uproszczeniu stopę zwrotu), należy je właściwie zoptymalizować. Jeśli zajmie się tym amator, bardzo szybko dojdzie do przepalenia budżetu. Dlatego planując kampanie marketingowe korzystam nie tylko z własnego doświadczenia, ale również konsultuję się z Facebook Ads Specialists oraz Google Ads Specialists, z którymi współpracuję na co dzień.

9. Aspekty prawne

To bardzo ważne zagadnienie, które przez wielu właścicieli sklepów internetowych jest bagatelizowane. Zawsze dbam, by moi klienci wszystkie aspekty prawne mieli w pełni poukładane i zabezpieczone. Dlatego regulaminy sklepów polecam opracowywać we współpracy z kancelarią prawną (sam współpracuję z prawnikami doświadczonymi w zagadnieniach z zakresu e-commerce). Należy zadbać również o to, by dostawy i zwroty były zgodne z obowiązującymi regulacjami pranymi. Istotne jest tez przestrzeganie RODO. 

10. Social media

Marketing sklepu internetowego to również prowadzenie konta w mediach społecznościowych, o które należy dbać w odpowiedni sposób. Nie wystarczy zamieszczać postów na Facebooku czy Instagramie. Należy robić to również z odpowiednią częstotliwością oraz zatroszczyć się o atrakcyjne grafiki i treść. Dzięki temu można zbudować szerokie grono odbiorców, którzy są potencjalnymi klientami sklepu.

11. Content

Kolejną ważną częścią działań marketingowych w sklepie internetowym jest content. To treści zamieszczone na stronie internetowej, w mediach społecznościowych oraz w artykułach sponsorowanych, które budują wizerunek marki. Do tego muszą być one zoptymalizowane pod kątem SEO, czyli zredagowane w taki sposób, by zwiększały widoczność sklepu w wyszukiwarce pod najważniejszymi słowami kluczowymi. Trzeba uwzględnić też frazy, o które pytają użytkownicy, w tym te lokalne oraz z długiego ogona. 

Moment, w którym Twój sklep zostanie udostępniony użytkownikom, to chwila, w której wszystko musi być dopięte na ostatni guzik. Zawsze dbam o to, by moi klienci dopilnowali wszystkiego, co niezbędne i często przypominam o zbliżających się terminach. Dlaczego? Start sklepu to wydarzenie, które wymaga wielu przygotowań i inwestycji i jego przełożenie zawsze generuje straty.

Chcesz porozmawiać o swoim sklepie internetowym? Zapraszam na rozmowę, a wspólnie opracujemy dobry plan działania. Możesz skontaktować się ze mną za pośrednictwem zakładki „Kontakt”, gdzie znajdziesz odpowiedni formularz. Do dzieła!

Gabriel Besta 

Nazywam się Gabriel Besta. Jestem właścicielem marki Medializer oraz twórcą i współtwórcą projektów, które wchodzą w skład Grupy Medializer.

Są to Medializer e-commerce & marketing agency, Medializer – dedykowane sklepy internetowe, Joyful – portal modowy promujący polską branżę fashion oraz Ecomersy - serwis informacyjny o marketingu i ecommerce.

W marketingu pracuję od kilkunastu lat. Jako leader zespołu czuwam i czuwałem nad wzrastaniem kilkuset firm i e-sklepów. Wraz ze swoim zespołem realizuję kampanie e-marketingowe dla kilkudziesięciu sklepów i firm. 

Chcesz rozwinąć swoją firmę? Dobrze trafiłeś! 

Copywriting w e-commerce - inwestycja z wysoką stopą zwrotu

Copywriting w e-commerce - inwestycja z wysoką stopą zwrotu

05/07/2023
Zastanawiasz się, czy potrzebujesz usług copywritera? Nie wiesz, czy warto zainwestować firmowe fundusze w działania, których nie sposób bezpośrednio przeliczyć na zyski? Uważasz, że możesz zaoszczędzić i samodzielnie napisać teksty dla swojego e-biznesu? Jeśli masz wątpliwości, przeczytaj ten artykuł – dowiesz się, dlaczego copywriting to coś, na czym lepiej nie...
Opinie klientów – dlaczego ich potrzebujesz i jak je zdobywać?

Opinie klientów – dlaczego ich potrzebujesz i jak je zdobywać?

28/06/2023
Według Spiegel Research Center niemal 95% klientów sprawdza recenzje produktów przed dokonaniem zakupów. Mało tego – opinie potrafią zwiększyć konwersję nawet o 270%. Ufamy internetowym recenzjom w tym samym stopniu, co poleceniom od najbliższych nam osób. Dlatego marketing rekomendacyjny jest tak istotny – opinie klientów mają olbrzymi wpływ na sprzedaż....
Call to Action, czyli jak zachęcić klientów do działania

Call to Action, czyli jak zachęcić klientów do działania

01/03/2023
Prowadzisz sklep internetowy i zastanawiasz się, w jaki sposób możesz skłonić odbiorców do wykonania pożądanych czynności? Jak sprawić, by większa liczba osób finalizowała transakcje? Do zrealizowania tego celu niezbędne okaże się tzw. Call to Action, czyli wezwanie do działania. Jest to krótki komunikat (czasami zawierający tylko jedno słowo), który nakłania...