7 narzędzi, z którymi rozwiniesz e-sklep

06/07/2022

Na skuteczne działanie sklepu internetowego składa się wiele elementów. Zadbanie o każdy z nich pozwala osiągnąć optymalne efekty. Dzięki wykorzystaniu odpowiednich narzędzi Twoja praca będzie skuteczniejsza, a do tego zajmie mniej czasu. Podpowiadam nie tylko na jakie istotne aspekty w rozwoju sklepu zwrócić uwagę, ale również radzę, w jaki sposób je rozwinąć i usprawnić.

Sklep przyjazny użytkownikom

Strona internetowa z funkcją sprzedaży to jeszcze nie sklep internetowy. Do tego, by się nim stać, witryna musi spełnić szereg wymogów. Między innymi e-sklep musi być zgodny z obowiązującymi trendami i zoptymalizowany pod kątem potrzeb użytkowników. Składają się na to zagadnienia zarówno z zakresu UI, jak i UX designu. Pierwsze z nich odpowiadają za efektowny i dobrze zoptymalizowany wygląd sklepu. To dzięki odpowiedniemu rozmieszczeniu treści i grafik klienci nie opuszczają strony w ciągu pierwszych kilku sekund, tylko decydują się pozostać na niej dłużej i sprawdzić ofertę. UX design natomiast odpowiada za całość doświadczeń osób odwiedzających sklep. Jego elementami są m.in. intuicyjny interface, umożlwiający łatwe przemieszanie się po stronie czy dobrze zoptymalizowana ścieżka zakupowa, sprzyjająca finalizowaniu transakcji. 

Kolejnym elementem, na który należy zwrócić uwagę, mówiąc o sklepie internetowym przyjaznym użytkownikom jest responsywność. Dziś dostosowanie wyglądu strony oraz jej funkcjonalności do różnych rozmiarów ekranu to podstawa. Uwagę należy zwrócić również na zoptymalizowanie szybkości strony. Witryna, która ładuje się kilkanaście sekund zostanie opuszczona przez większość użytkowników jeszcze zanim zdąży się na dobre wczytać. Ogromny wpływ na tę prędkość mają dobry hosting i właściwa optymalizacja.


Może Cię zainteresować: Sprawdź jak dobra komunikacja wpływa na konwersję i sprzedawaj więcej!


Pozycjonowanie organiczne

Jak klienci trafiają do Twojego sklepu? Mogą wpisać adres wprost w wyszukiwarkę, co nie zdarza się często. Zwykle natomiast docierają do niego wprost z wyników wyszukiwania w Google lub wpisów w mediach społecznościowych albo reklam. Dlatego warto zainwestować w pozycjonowanie organiczne. To narzędzie, które wymaga dość dużego nakładu pracy, natomiast zwraca się w bardzo długim okresie. Jak pozycjonować stronę? Trzeba wykorzystać do tego odpowiednio przygotowane wartościowe treści, które znajdują się zarówno na stronie głównej sklepu, jak i na podstronach. Powinny być one bogate w słowa kluczowe oraz interlinki, a także, a nawet przede wszystkim, muszą być atrakcyjne dla czytelników. Ich uzupełnieniem mogą stać się teksty blogowe oraz artykuły publikowane na zewnętrznych portalach, które powalają pozyskać wartościowe linki.

Innym aspektem pozycjonowania organicznego są metatagi. Jeszcze do niedawana specjaliści od SEO skupiali się na tym, by były one wypełnione słowami kluczowymi. Dziś kładzie się raczej większy nacisk na ich charakter marketingowy. Tagi muszą zachęcać do wejścia na stronę i kończyć się wezwaniem do działania. Dzięki temu są bardziej skuteczne.

Dobrze zoptymalizowane reklamy

Pozycjonowanie organiczne dobrze sprawdzą się w długiej perspektywie. Są jednak narzędzia, które pozwalają natychmiastowo zwiększyć ruch w sklepie. To reklamy. Obecnie w e-commerce największą skutecznością cieszą się kampanie na Facebooku, w Gogle Adas i na Instagramie. Coraz popularniejsze stają się też reklamy na TikToku. Kampanie marketingowe mają określony budżet i cel – może być nim pozyskanie like’ów na fanpage’u sklepu, nakłonienie klientów do zapisania się do newslettera lub zachęcenie do sfinalizowania transakcji. W przypadku reklam w social mediach są one wyświetlane określonej grupie odbiorców, którą ustawia się w trakcie uruchamiania kampanii. Kampanie Google Ads pozwalają natomiast umieścić link do sklepu wśród pierwszych promowanych linków wyświetlających się na górze listy wyszukiwania. Ich koszt zależny jest przede wszystkim od popularności frazy kluczowej, pod którą ma być promowana witryna.

Influencer marketing

Osoby działające prężnie w social mediach mają dziś ogromną siłę przebicia. Największe marki współpracują z influencerami i ciągną z tego tytułu ogromne zyski. Na podobne działania decydują się nawet mniejsze sklepy. Dobrym pomysłem na zareklamowanie firmy z sektora e-commerce może być artykuł opublikowany na poczytnym portalu czy film sponsorowany na popularnym kanale. Innym pomysłem na współpracę z influencerami są programy afiliacyjne. Polegają one na rozpoczęciu współpracy z osobami prowadzącymi popularne kanały w social mediach, na których promowane są produkty konkretnego sprzedawcy, a influencer w zamian otrzymuje prowizję od wypracowanej sprzedaży.

Programy lojalnościowe

Zdobycie nowego klienta wymaga dużych nakładów finansowych. Dlatego warto o niego dbać i postarać się, by zmienił się w osobę na stałe związaną ze sklepem. Dobrym pomysłem na utrzymanie pozytywnych relacji z pewnością są działania w social mediach czy e-mail marketing. Dużą skutecznością cieszą się również programy lojalnościowe. W sklepach internetowych przybierają one różne formy. Przede wszystkim skupiają się na tym, że klienci otrzymują konkretne benefity po tym, gdy wydadzą w sklepie określoną ilość pieniędzy. Mogą być one przyznawane w formie punktów, którymi można płacić za zakupy, kodów rabatowych czy regularnych zniżek. Ciekawym pomysłem na uatrakcyjnienie programów lojalnościowych są też ekskluzywne kody dla klubowiczów przyznawane np. w urodziny albo wcześniejszy dostęp do nowych kolekcji lub pierwszeństwo przy zamawianiu najbardziej rozchwytywanych produktów.


Przeczytaj również: Prowadzisz sklep internetowy? Tych błędów możesz łatwo uniknąć!


Marketpalace

Promowanie się w Google czy mediach społecznościowych wymaga ogromnych nakładów finansowych. Zwłaszcza trudno obecnie przebić się na pierwszą pozycję w wynikach wyszukiwania. Na to, by być naprawdę skutecznym, mogą pozwolić sobie tylko najwięksi gracze na rynku. Mniejsze sklepy, jeśli chcą się wybić muszą szukać również alternatywnych form reklamy. Dobrym pomysłem będzie promowanie oferty sklepu na marketplace’ach. Są to platformy, które pobierają feed produktowy ze strony i udostępniają go osobom odwiedzającym portal. Na marketplace’ach zgromadzone są oferty różnych sklepów, dzięki czemu użytkownicy mają dostęp do większego wyboru produktów. Dla właścicieli mniejszych sklepów to dobra okazja na dotarcie do nowych klientów. Co więcej, marketplace’y często pozwalają również na promowanie sklepu poprzez bannery na stronie portalu, wpisy w social mediach czy artykuły blogowe. Warto przy tym zaznaczyć, że sklepy współpracujące z portalami muszą liczyć się z tym, że będą musiały uiścić prowizję od produktów sprzedanych za pośrednictwem marektplace’u.

Automatyzacja

Prowadzenie sklepu internetowego jest czasochłonne. Zamówienie towaru, dodanie go do magazynu, uzupełnienie opisów i zdjęć produktów, później sprzedaż, obsługa przelewów, nadanie paczek i finalizacja zamówień zajmują wiele godzin. W przypadku nawet małego sklepu właściciel ma pełne ręce roboty. Kiedy e-commerce rośnie, trzeba zatrudniać kolejnych pracowników. Na szczęście większość sprzedawców korzysta z automatyzacji. To inteligentne rozwiązania, które pozwalają znacznie skrócić większość procesów. Obejmują one np. uproszczenie obsługi płatności czy nawet automatyczne generowanie etykiet na przesyłki.

Automatyzację w sklepie internetowym warto wykorzystać także do kontaktu z klientami. Kupujący chcą wiedzieć co dzieje się z ich zamówieniami. Dobrze więc, aby docierały do nich maile z wiadomością o przyjęciu płatności czy wysłaniu paczki. Wiele sklepów internetowych pozwala na korzystanie z funkcjonalności, które wysyłają takie maile automatycznie.

Zaczynasz przygodę z handlem w Internecie? Nie wiesz, jak podnieść sprzedaż w e-sklepie? A może zastanawiasz się, jak najlepiej wykorzystać narzędzia opisane w artykule? Zapraszam na konsultacje z e-commerce managerem. Przeprowadzę audyt Twojego sklepu i wspólnie znajdziemy rozwiązania, które pomogą dotrzeć do nowych klientów i wyznaczyć dalsze kroki w rozwoju biznesu!

Gabriel Besta 

Nazywam się Gabriel Besta. Jestem właścicielem marki Medializer oraz twórcą i współtwórcą projektów, które wchodzą w skład Grupy Medializer.

Są to Medializer e-commerce & marketing agency, Medializer – dedykowane sklepy internetowe, Joyful – portal modowy promujący polską branżę fashion oraz Ecomersy - serwis informacyjny o marketingu i ecommerce.

W marketingu pracuję od kilkunastu lat. Jako leader zespołu czuwam i czuwałem nad wzrastaniem kilkuset firm i e-sklepów. Wraz ze swoim zespołem realizuję kampanie e-marketingowe dla kilkudziesięciu sklepów i firm. 

Chcesz rozwinąć swoją firmę? Dobrze trafiłeś! 

Copywriting w e-commerce - inwestycja z wysoką stopą zwrotu

Copywriting w e-commerce - inwestycja z wysoką stopą zwrotu

05/07/2023
Zastanawiasz się, czy potrzebujesz usług copywritera? Nie wiesz, czy warto zainwestować firmowe fundusze w działania, których nie sposób bezpośrednio przeliczyć na zyski? Uważasz, że możesz zaoszczędzić i samodzielnie napisać teksty dla swojego e-biznesu? Jeśli masz wątpliwości, przeczytaj ten artykuł – dowiesz się, dlaczego copywriting to coś, na czym lepiej nie...
Opinie klientów – dlaczego ich potrzebujesz i jak je zdobywać?

Opinie klientów – dlaczego ich potrzebujesz i jak je zdobywać?

28/06/2023
Według Spiegel Research Center niemal 95% klientów sprawdza recenzje produktów przed dokonaniem zakupów. Mało tego – opinie potrafią zwiększyć konwersję nawet o 270%. Ufamy internetowym recenzjom w tym samym stopniu, co poleceniom od najbliższych nam osób. Dlatego marketing rekomendacyjny jest tak istotny – opinie klientów mają olbrzymi wpływ na sprzedaż....
Call to Action, czyli jak zachęcić klientów do działania

Call to Action, czyli jak zachęcić klientów do działania

01/03/2023
Prowadzisz sklep internetowy i zastanawiasz się, w jaki sposób możesz skłonić odbiorców do wykonania pożądanych czynności? Jak sprawić, by większa liczba osób finalizowała transakcje? Do zrealizowania tego celu niezbędne okaże się tzw. Call to Action, czyli wezwanie do działania. Jest to krótki komunikat (czasami zawierający tylko jedno słowo), który nakłania...